Support 24/7: +48 61 646 07 77
Strona główna Jaki hosting dla dużego e-commerce wybrać?
W roku 2020 miała miejsce sytuacja bezprecedensowa w historii współczesnego świata. Cywilizacja technologiczna, jak nazywana jest nasza epoka przez część socjologów, stanęła w obliczu paraliżu społeczno‑ekonomicznego ze względu na wybuch ogólnoświatowej pandemii.
Rządy państw wdrożyły liczne plany zapobiegawcze, wyłączając przy tym część gałęzi swoich gospodarek. W 2020 roku Internet stał się głównym kanałem dystrybucji dóbr luksusowych.
Zarówno branża retail, jak i branża e‑commerce stanęły w obliczu wyzwania, lecz każda – innego. Branża retail musiała zadecydować o transformacji do e‑commerce. Natomiast branża e‑commerce decydowała już nie czy, lecz jak mocno skalować swój biznes w obecnej sytuacji.
W obu wymienionych wyżej przypadkach mówimy o namacalnym przeniesieniu ruchu „z powierzchni” do tego co pod nią.
Osobiście odczuliśmy, jak mocno wzrosło zainteresowanie e‑commerce wśród potencjalnie nowych graczy oraz jak bardzo wzrosła potrzeba rozwoju i zabezpieczenia sklepów internetowych pod kątem wydajności wśród tych graczy, którzy na rynku są już od lat.
Wszystko wskazuje na to, że świat uległ zmianie, a wraz z nim nawyki zakupowe całych społeczeństw.
Sklepy internetowe muszą być gotowe na wzrost i pozostać wydajne nie tylko w warstwie aplikacji sklepu, ale także w warstwie infrastruktury.
Z perspektywy sprzedawcy, wybór rzetelnego dostawcy hostingu nie jest rzeczą prostą. Wiąże się z zawarciem długotrwałej relacji mającej bezpośredni wpływ na utrzymanie ciągłości działania sklepu.
To decyzja często podejmowana w ciemno. W tym artykule wskażemy, na co (naszym zdaniem) należy zwrócić uwagę przy wyborze dobrego hostingodawcy dla sklepu internetowego oraz co rozumiemy pod hasłem „dobry hostingodawca”.
Doświadczenie podpowiada nam dwie ścieżki dotarcia do firmy zajmującej się hostingiem e‑commerce.
Pierwszą z nich jest zasięgnięcie rekomendacji od agencji programistycznej, która wdraża lub utrzymuje działający już sklep. Z perspektywy agencji programistycznej najistotniejszymi kwestiami są:
Jeżeli agencja programistyczna posiada takiego partnera, to możemy mieć pewność, że zarówno wdrożenie, utrzymanie jak i rozwój sklepu to praca jednego zgranego organizmu.
Dobre „dotarcie się” tych dwóch zawsze zależnych od siebie podmiotów ma wymierne korzyści w postaci:
W przypadku polecenia hostingodawcy przez wybraną agencję programistyczną warto mimo wszystko zachować czujność i zapytać o kilka kwestii takich jak:
Drugą ścieżką dotarcia do hostingodawcy jest poszukiwanie go na własną rękę w sieci. Jest to o wiele trudniejsza droga, ponieważ nie otrzymamy cennych danych wejściowych od agencji.
Szukając hostingodawcy w Internecie, otrzemy się o 2 charakterystyczne modele współpracy:
Oba te modele mają swoje zalety i wady.
Dostawcy rozwiązań typu „pudełkowego” posiadają ogromne portfolio wdrożeń.
Jeżeli model biznesowy i łatwe do określenia na etapie wstępnym wymagania klienta wpisują się w ich zautomatyzowaną i systemową matrycę wdrożeń — jest to rozwiązanie wygodne, szybkie i względnie bezawaryjne.
Minusem wyboru takiego hostingodawcy mogą być:
Może się zdarzyć, że dostawca zareaguje dopiero w sytuacji, gdy wydajność infrastruktury będzie na skraju jej możliwości. Taka sytuacja jest już poważnym zagrożeniem dla ciągłości działania sklepu.
Drugim typem dostawcy hostingu są firmy, które podejmują z klientem szeroką dyskusję już na etapie pre‑sales w dwóch aspektach: biznesowym i technicznym.
Cechą charakterystyczną takiego dostawcy jest ilość oraz jakość zadawanych pytań drugiej stronie. Od strony biznesowej taki hostingodawca będzie chciał poznać jak najwięcej szczegółów dotyczących biznesu klienta, by lepiej zrozumieć jego specyfikę.
Będą to pytania:
Wyróżnikiem będzie także partnerskie podejście i transparentność względem nowych klientów czy startupów.
Jeżeli dostawca hostingu ma odwagę wskazać klientowi, iż ten, jego zdaniem, nie potrzebuje w danym momencie aż tak zaawansowanych i rozbudowanych rozwiązań oraz wskazuje klientowi optymalną dla niego ścieżkę (nawet rekomendując innego dostawcę niż on) to mamy pewność, że rozmawiamy z organizacją grającą fair play.
To samo dotyczy sytuacji, w których hostingodawca jest w stanie obdarzyć start‑up kredytem zaufania i zaproponować mu np. środowisko deweloperskie na nieco bardziej korzystnych warunkach.
W aspekcie technicznym, zarówno po stronie rozwiązań „pudełkowych”, jak i dopasowanych rozwiązań, podczas pierwszych rozmów powinny paść pytania na temat m.in.:
Nierzadko dobry dostawca zaproponuje wstępny audyt środowiska w celu pozyskania jak największej ilości informacji. Pomogą mu one zaprojektować możliwie najbardziej wydajne środowisko produkcyjne.
W przypadku nowego wdrożenia i braku dokładnych informacji na temat statystyk hostingodawca powinien ściśle współpracować z agencją programistyczną tj. prosić o dokumentację aplikacji (a także ją rozumieć) oraz lobbować za koniecznością przeprowadzenia testów wydajnościowych przed startem produkcyjnym sklepu.
Bardzo ważne przy wyborze dostawcy hostingu jest to, by zadać pytanie o późniejszy dostęp do dokumentacji stworzonego środowiska (dotyczącej jego możliwość i zakresu).
Warto zapytać także wprost o doświadczenie w podobnych projektach i możliwość wsparcia przez menadżera projektów lub opiekuna klienta w całym procesie wdrożenia.
Clue całej sprawy polega na tym, by rozpoznać, czy dany hostingodawca potrafi i chce zrozumieć Twój biznes.
Potrzeby biznesowe można i należy przekładać na język techniczny. Dbałość o utrzymanie sesji w sklepie, replikacja usług, polityka kopii zapasowych, skalowalność infrastruktury etc. to pojęcia znane każdemu deweloperowi i administratorowi systemów, którzy pracują w e‑commerce.
Istotą naszych rozważań jest odpowiedź na pytanie, czy organizacja, w której pracują ci ludzie, zapyta o te kwestie podczas pierwszego spotkania i czy będzie chciała zaproponować coś więcej aniżeli wyłącznie moc obliczeniową dla Twojego e‑commerce.
Dołącz do newslettera. Bądź na bieżąco ze światem e-commerce oraz cyber bezpieczeństwa!
Bezpieczeństwo danych potwierdzone certyfikatem ISO 27001
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |