/ Artykuły

Hybrid Cloud – nowy trend czy stara mądrość?

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie rozwiązania składają się na Hybrid Cloud?
  • Czym charakteryzują się dostępne infrastruktury w ramach Hybrid Cloud?

Wstęp

Nie ma co się oszukiwać – tradycyjny handel i tradycyjne media nie istnieją obecnie bez działania Internetu i usług IT. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli w ciągu kilku lat Internet przejmie prym w oglądalności treści wideo. [1]

Niezależnie od tego czy ten sam los spotka handel tradycyjny, udział kanału ecommerce jest na tyle istotny, że wszystkie firmy stanęły już przed wyborem – wdrożyć rozwiązanie ecommerce czy pozwolić konkurencji rosnąć szybciej i przejąć ten rynek. Pandemia dla części firm stała się gwoździem do trumny, a innym pozwoliła osiągnąć rekordowe wyniki sprzedaży.

W serwisach internetowych, jedną z ważniejszych decyzji biznesowych jest odpowiedni dobór infrastruktury informatycznej. To ona może dać nam gwarancję pełnej dostępności i wydajności świadczonych usług zachowując rozsądek kosztów.

Wdrożenie ecommerce to zadanie dość złożone. Konieczne jest wybranie dobrej platformy oraz firmy wdrożeniowej, a następnie odpowiednie dobranie infrastruktury wraz z firmą odpowiedzialną za utrzymanie ciągłości działania (czyli, w zasadzie najważniejszego – ciągłości naszej sprzedaży). W tym tekście postaramy się w skrócie omówić, jak dokonać mądrego wyboru infrastruktury. Skupimy się na jednym ze stosunkowo nowych trendów czyli Hybrid Cloud.

Zacznijmy od tego, że mamy wiele modeli uruchamiania usług. Dostępne rozwiązania na rynku IT możemy podzielić na:

  • Chmury SaaS – Software as a Service,
  • Chmury PaaS – Platform as a Service,
  • Chmury IaaS – Infrastrukcture as a Service,
  • Hosting dedykowany,
  • Rozwiązania On‑premise,
  • Pozostałe.

Aby zrozumieć czym jest chmura hybrydowa i jakie są jej zalety, najpierw omówimy w kilku zdaniach, czym charakteryzuje się każde z powyższych rozwiązań. W dalszej części artykułu wyjaśnimy, czym konkretnie jest hybrid cloud.

Modele uruchamiania usług IT

SaaS

SaaS to obecnie bardzo popularny sposób licencjonowania usług webowych. Dobrym przykładem jest Gmail, ale również wiele platform wspomagających wydajność pracy w organizacjach (Trello, Asana, User.com, Ergonode, itp.). Ten model jest dobry dla najmniejszych graczy na rynku i jego ograniczenia mogą stać się powodem poważnego zagrożenia w rozwoju w przypadku większych projektów

PaaS

PaaS oznacza wykorzystanie platformy programistycznej oferowanej przez dostawcę wraz z metodami jej uruchomienia w infrastrukturze dostawcy. Ta forma umożliwia częściowe dostosowanie oprogramowania do naszych potrzeb, ale zakres tych ograniczeń jest dość sztywny i nie mamy dostępu do zarządzania własną infrastrukturą. Ograniczenia w dostosowaniu procesów biznesowych do własnych potrzeb sprawia, że ten model nie jest zbyt chętnie wybierany przez firmy ecommerce. W obu przypadkach SaaS i PaaS jesteśmy uzależnieni od wsparcia dostawcy, który zazwyczaj świadczy usługi dla tysięcy klientów, więc nasze ewentualne problemy nie mają dla niego dużego priorytetu (niezależnie od zapewnień handlowych). Może też się zdarzyć poważna utrata danych lub zatrzymanie działania nawet na kilka dni czy tygodni z winy dostawcy i bez możliwości przywrócenia po stronie merchanta (jesteśmy w końcu zależni do dostawcy – patrze case study Jira Cloud).

IaaS

Infrastructure as a Service to model świadczenia usługi, w którym otrzymujemy panel do zarządzania w całości zwirtualizowaną infrastrukturą. Konfiguracja usług odbywa się w bardzo podobny sposób do hostingu dedykowanego. Mamy tutaj szeroki zakres możliwości dostosowania wymagań do własnych potrzeb. Przenosi to na właściciela projektu odpowiedzialność utrzymania wsparcia IT w trybie 24/7. Chmury IaaS dają bardzo elastyczne możliwości skalowania, uruchamiania i wyłączania zasobów i projektów.

Hosting dedykowany

Hosting dedykowany to usługa wynajęcia infrastruktury fizycznej (tj. serwerów i łączności sieciowej) od dostawcy. W tym przypadku mamy najszerszą możliwość doboru rozwiązań software’owych praktycznie pełen zakres integracji z infrastrukturą magazynu czy POS‑ów. Jest ona też najbardziej efektywna finansowo – oferując bardzo dużą moc jest zazwyczaj dużo tańsza od chmur IaaS, PaaS czy SaaS. Rozwiązania korzystające z hostingu dedykowane są przeznaczone dla projektów wymagający najlepszego TCO lub dużej elastyczności – tj. pełnego dostosowania do własnych potrze.

Pozostałych rozwiązań nie będziemy omawiali, bo są to zazwyczaj tanie usługi hostingu nie nadające się do e‑commerce.

Rozwiązania on‑premise

Popularny skrót “on‑prem” to lokalne środowisko informatyczne, umieszczone we własnej zbudowanej serwerowni, obsługiwane przez wewnętrzny dział technologii i dział IT lub firmę outsourcingową. Takie rozwiązania są kosztowne i przeznaczone zwykle dla największych graczy na rynku. Dzisiaj praktycznie nikt nie buduje własnych serwerowni – dużo efektywniejsze jest korzystanie z pozostałych modeli – cloud lub hostingu dedykowango 🙂

Artykuły

PRZECZYTAJ WIĘCEJ O JEDNEJ Z NASZYCH USŁUG:

Hosting dedykowany

Chmura hybrydowa – dla kogo?

Co w takim razie wybrać?

Atrakcyjnym kierunkiem wydają się chmury hybrydowe, które łączą korzyści dedykowanej infrastruktury IT ze środowiskiem chmury publicznej.

Dzięki temu otrzymujemy rozwiązanie, które jest efektywne kosztowo, a jednocześnie daje możliwość prawie nieograniczonego skalowania. Łącząc zalety obu tych rozwiązań możemy m.in. skalować wzrost ruchu do chmury publicznej i korzystać z oferowanych dodatkowych usług (np. analityki, AI), a mimo to zachować stabilność, bezpieczeństwo i niski koszt odizolowanej sieci (co może mieć szczególne znaczenie np. przy przetwarzaniu danych wrażliwych – co lepiej robić we własnym centrum danych).

W kontekście dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku chmura hybrydowa wydaje się naprawdę interesującym wyborem. Pozwala nam dobrać narzędzia adekwatne do potrzeb biznesu, przy zachowaniu w miarę racjonalnych kosztów.

Indywidualne podejście do projektowania infrastruktury IT i ich odpowiednia konfiguracja wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego tak ważne jest, aby decyzję podjąć świadomie, najlepiej w oparciu o rekomendacje partnera doświadczonego we wdrażaniu takich rozwiązań i utrzymywaniu infrastruktury serwerowej na rynku e‑commerce.

Jak to wygląda w praktyce?

Podobnie jak w silnikach samochodowych, gdzie hybryda oznacza wykorzystanie dwóch rodzajów napędu (jeden świetny do ruszenia drugi do utrzymywania dużej prędkości), tak w przypadku narzędzi IT chmury hybrydowe oznaczają wykorzystanie dwóch lub więcej modeli świadczenia usług – w zależności od tego czego potrzebujemy w danej części projektu.

Korzystamy z narzędzi adekwatnie do zastosowania.

Mój pierwszy e‑commerce

Wejście do e‑commerce, tj. start pierwszego małego sklepu, najlepiej przeprowadzić w modelu SaaS. Na tym etapie większość usług (email, erp, e‑commerce, crm, pim) z powodzeniem może być realizowana z wykorzystaniem narzędzi Cloud SaaS. Nie mamy prawie żadnej elastyczności, ale nie ma co się oszukiwać – nas po prostu na to nie stać, a wartość którą dostarczają jest duża w porównaniu do kosztu.

Poziom profesjonalny

Wraz z rozwojem obrotu w e‑commerce lub w przypadku, gdy do e‑commerce wchodzi dojrzała organizacja potrzebujemy rozwiązania elastycznego. W teorii możemy spróbować narzędzi PaaS, ale w praktyce zdecydowanie lepiej inwestować w docelowe rozwiązanie, które będzie się amortyzowało dłużej niż 1‑2 lata. Na tym etapie nie ma już też jednego dobrego rozwiązania. W SaaS powinniśmy pozostawić narzędzia, nad którymi nie potrzebujemy kontroli – tj. np. których krótki kilkugodzinny przestój lub brak elastyczności nie ogranicza rozwoju biznesu. Zazwyczaj są to email, aplikacja crm, etc. (często nawet nie wiemy, że usługa poczty miała przerwę i wiadomość otrzymaliśmy z opóźnieniem). Ważniejsze elementy systemu będziemy jednak musieli wdrożyć z większą uwagą.

Wybór framework zazwyczaj sprowadza się najbardziej rozwiniętego/popularnego (dzisiaj wiodącym jest Magento). Model jego uruchomienia będzie zależał od charakterystyki – może być np. Cloud IaaS lub hosting dedykowany. Oba te warianty są dobre, przy czym IaaS sprawdza się świetnie dla projektów o nieprzewidywalnym obciążeniu (np. celebryci często uruchamiający kampanie ad‑hoc z ruchem 1000x większym od codziennego obciążenia), a hosting dedykowany jest najbardziej wydajny dla klientów sklepu i najbardziej efektywny kosztowo dla merchanta w przypadku gdy nasz ruch jest bardziej przewidywalny – tj. w jakimś stopniu panujemy nad naszymi kampaniami marketingowymi (sic!). Idąc dalej – ERP zazwyczaj będzie utrzymany w formie hostingu dedykowanego, kopie zapasowe dobrze jest umieścić u innego dostawcy Cloud, a do zabezpieczeń anty DDoS również warto skorzystać z dostawcy public Cloud.

Na zakończenie…

Nie liczmy na to, że powyższa lista jest uniwersalna. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji 🙂 W ten sposób zaczynamy korzystać z rozwiązań w sposób hybrydowy – dobieramy, z pomocą architekta, rozwiązania najlepiej rozwiązujące nasze problemy.

Doświadczenie pokazuje, że obranie kierunku jednego dostawcy czy jednego modelu świadczenia utrzymania usług prowadzi do vendor lock‑in i nigdy nie zapewni takiego dopasowania oraz efektywności (zarówno w sensie performance jak i kosztu) co stosowanie rozwiązań hybrydowych. Dodatkowo, podnosimy ryzyko zatrzymania naszej sprzedaży w przypadku masowej awarii mając jednego dostawcę usług.

Na koniec warto dodać, że odwieczną prawdą w IT (i nie tylko) to wartość kadr. Wartość zespołu wdrożeniowego i wsparcia IT jest w przypadku wdrożenia e‑commerce czynnikiem najważniejszym, bo dobry zespół będzie w stanie zarekomendować dobór najbardziej odpowiedniego rozwiązania do potrzeb w konkretnym projekcie.

 

Ja mam przyjemność pracować ze świetnymi inżynierami, architektami i PMami i korzystając z okazji – pozdrawiam cały zespół! 🙂

______________________________

[1] W 2020 Nielsen Media opublikowało wyniki badania, w którym w wieku 13‑24 lata oglądalność telewizji zajmowała 55% vs 45% na pozostałych urządzeniach elektronicznych (laptop, telefon, tablet).

O autorze

Maciej Kalkowski

CEO Centuria Sp. z o.o.

Zobacz także

Zobacz więcej