/

Promocje w sklepie internetowym: 19 błędów, które popełnisz przed Black Friday

8 min. czytania

19 błędów które popełnisz przed Black Friday

Z artykułu dowiesz się:

  • jakie błędy popełniają właściciele serwisów e-commerce przed Black Friday
  • co warto sprawdzić w infrastrukturze sklepu przed sezonem świątecznym
  • na co zwrócić uwagę, ogłaszając promocję w Twoim sklepie internetowym

Black Friday to ogromna szansa dla każdego biznesu e‑commerce. Istnieją jednak zagrożenia, które mogą zamienić to święto cenowych okazji w festiwal porażek. Na co więc musisz szczególnie uważać, przygotowując się do Czarnego Piątku? To pytanie zadaliśmy doświadczonym specjalistom z branży IT oraz e‑commerce. Zobacz, jakie były ich odpowiedzi:

 

1) Zlekceważysz potencjalne zagrożenia

Najczęstszym i najpoważniejszym błędem jest zlekceważenie tematu oraz brak analizy potencjalnych zagrożeń. Efekt? Nieprzygotowanie się do BF i ratowanie wszystkiego w ostatniej chwili. Pół biedy, jeśli sama aplikacja e‑commerce posiada możliwość skalowania. Wtedy możesz jeszcze próbować coś zrobić, o ile oczywiście programiści i administratorzy będą w stanie się tym zająć. W takich przypadkach niedostępność, przynajmniej częściowa, jest raczej nieunikniona.

[Paweł Długosz, Advisory Board IT, Centuria]

 

2) Dołożysz zasoby, nie analizując wąskich gardeł

Drugim częstym błędem jest dokładanie zasobów bez dokonywania analizy konkretnych wąskich gardeł (ang. bottlenecks).

Przykład:

Jeśli przy większej ilości użytkowników problemem jest wydajność procesora serwera baz danych, to rozbudowa serwera aplikacyjnego o dodatkowe 128 GB RAM prawdopodobnie nic nie da. Potrzebna będzie wymiana serwera bazodanowego na mocniejszy sprzęt.

Jedynie rzetelna analiza, oparta najlepiej o wyniki testów obciążeniowych, pozwoli stwierdzić, gdzie warto zainwestować swój czas i pieniądze.

[Paweł Długosz, Advisory Board IT, Centuria]

 

3) Zapomnisz o integracjach i usługach zewnętrznych

Współczesne aplikacje często są zależne od działania systemów zewnętrznych (ERP, integratorów płatności itp.). W chwili awarii takich systemów może się okazać, że Twoja aplikacja również jest niedostępna.

Wynikać to może np. z jej architektury lub tego, że cały proces zakupowy jest wprost zależny od działania konkretnego integratora płatności lub integracji z magazynem.

Dlatego warto w sposób kontrolowany zasymulować awarię zewnętrznych systemów i na tej podstawie wprowadzić zmiany w aplikacji lub w procesie zakupowym.

[Paweł Długosz, Advisory Board IT, Centuria]

 

4) Za późno rozpoczniesz przygotowania do Black Friday

Przygotowania do Black Friday należy rozpocząć co najmniej kilka tygodni wcześniej, by zdążyć zebrać maksymalną liczbę informacji na temat:

  • potrzeb,
  • prognozowanego ruchu
  • i zasobów niezbędnych do jego obsłużenia.

Zbyt późny start prac przygotowawczych może spowodować późniejszy pośpiech, a także wygenerować problemy z niedoszacowaniem zasobów lub też brakiem ich dostępności.

Przykład:

Dostawca może nie zrealizować zamówienia na nowe serwery z powodu opóźnień w dostawach lub braków na rynku.

[Dominik Błaszczyk, Systems Engineer, Centuria]

 

5) Odpuścisz przeprowadzenie testów wydajnościowych

Brak takich testów to brak możliwości wykrycia wąskich gardeł. Używając odpowiednich narzędzi, można w ustalonym oknie serwisowym wygenerować zwiększony ruch, który zasymuluje zachowanie rzeczywistych użytkowników. Da to okazję do zweryfikowania poszczególnych elementów serwisu (strony głównej, kategorii, koszyka, wyszukiwarki) oraz do zbadania, jak duży ruch Twój serwis będzie w stanie obsłużyć.

[Dominik Błaszczyk, Systems Engineer, Centuria]

 

6) Nie zauważysz, że przyczyną problemów jest architektura aplikacji

Jeśli aplikacja nie będzie właściwie zaprojektowana, jej skalowanie horyzontalne może okazać się niemożliwe do zrealizowania. Wówczas pozostanie jedynie skalowanie wertykalne, które posiada limity (w przypadku dużych serwisów może okazać się ono niewystarczające).

[Dominik Błaszczyk, Systems Engineer, Centuria]

 

7) Nie sprawdzisz dostępności zasobów serwerowych

Przygotowując się do Black Friday, sprawdź, czy dostępne są zasoby serwerowe zdolne obsłużyć zwiększony ruch w trakcie promocji.

Pierwszym etapem powinno być określenie wydajności i obciążenia obecnej infrastruktury. Drugim – oszacowanie zapotrzebowania na zasoby. Organizowanie większej ilości zasobów może różnić się w zależności od rodzaju hostingu:

a) Cloud hosting

W przypadku usług opartych na technologii Cloud – zasoby będą szybko dostępne. Nie czekaj jednak z ich zwiększeniem do ostatniej chwili, ponieważ wyskalowanie maszyn i usług może potrwać nawet kilka dni. Samo dodanie zasobów nie rozwiązuje jednak problemu, ponieważ konieczne jest również przygotowanie samej aplikacji.

b) Hosting dedykowany

Dla hostingu opartego na serwerach dedykowanych dostępność zasobów jest bardziej ograniczona, dlatego skalowanie infrastruktury należy planować najlepiej 2 lub 3 miesiące przed BF. Powodem jest czas oczekiwania na dostawę serwerów, zamontowanie ich w data center, konfigurację serwerów fizycznych oraz maszyn wirtualnych wraz z usługami na nich się znajdującymi.

Skalowanie horyzontalne

Decydując się na skalowanie horyzontalne serwerów w związku z BF, musisz pamiętać o działaniach zespołu deweloperskiego, który musi wykonać zmiany np. w procesie deploymentu kodu.

[Grzegorz Dajewski, Customer Project Manager, Centuria]

 

8) Zlekceważysz problem SPOF‑ów (single point of failure)

Każdy projekt e‑commerce może posiadać słabe punkty związane z infrastrukturą IT. Mogą to być między innymi:

  • ograniczona ilość zasobów (serwerów),
  • nieaktualne systemy,
  • niewykorzystane technologie, usługi, systemy zabezpieczające,
  • ograniczenia finansowe.

To zupełnie naturalne zjawisko. Ważne jest, by zidentyfikować tzw. SPOF‑y (pojedyncze punkty awarii) i w miarę możliwości – wyeliminować je. W systemach e‑commerce można wykorzystać:

  • redundancje serwerów,
  • lokalizację serwerów w różnych szafach / data centers / krajach / kontynentach,
  • technologie typu Cloudflare

i wiele innych narzędzi, które zwiększają bezpieczeństwo biznesu.

[Grzegorz Dajewski, Customer Project Manager, Centuria]

 

9) Strzelisz sobie w kolano, sprowadzając ruch na niewydajną stronę

Przed Black Friday ponosisz dodatkowe koszty w postaci zwiększonych budżetów marketingowych na promocję, obniżonej marży na produktach czy ustawienia wysokich rabatów.

Sprowadzając na stronę duży ruch, którego nie możesz skapitalizować przez problemy z niewydajną witryną, strzelasz sobie w kolano.

Klienci, odwiedzając Twoją stronę z intencją zakupową i zderzając się z niedziałającą platformą, nie tylko nie dokonają żadnych transakcji, lecz również skutecznie zrażą się do przyszłych zakupów.

[Borys Skraba, CEO Strix]

DARMOWY EBOOK „JAK WYGRAĆ BLACK FRIDAY?”

100-stronicowy poradnik od 24 ekspertów IT i e-commerce

POBIERZ TERAZ

10) Popełnisz duży błąd, odpuszczając kwestie logistyki

Nawet jeżeli witryna jest w stanie obsłużyć większy ruch niż zazwyczaj, to często zasoby logistyczne nie są na tyle duże, żeby w terminie wysłać zamówienia.

Zdarza się, że po zakupach z okazji Black Friday klienci muszą czekać miesiąc na dostarczenie produktów. Tym samym „nagroda” w postaci niższej ceny przestaje cieszyć tak bardzo, jak mogłaby, gdyby została dostarczona od razu, kiedy emocje związane z produktem są większe.

W efekcie, całe doświadczenie konsumenckie jest mniej jakościowe, trudniej też zbudować lojalność takiego klienta.

Podejście firm do wysyłek po BF jest zróżnicowane. Część z nich pracuje na zwiększonych obrotach, często nocami i w weekend, żeby terminowo obsłużyć wszystkie zamówienia. Takie podejście skutkuje jednak zadowoleniem klienta, co jest cenną walutą w e‑commerce.

[Borys Skraba, CEO Strix]

 

11) Zapomnisz powiedzieć obsłudze serwerów, co planuje Twój marketing

Jeżeli marketing i sprzedaż chcą zwiększyć ruch na stronie, np. planując promocje, ale nie powiadomią o tym osób odpowiedzialnych za obsługę i skalowanie serwerów, to może dojść do sytuacji, w której pewne usługi będą niedostępne. W najgorszym wypadku Twój sklep może przestać działać na kilka dobrych godzin.

[Michał Durczewski, DevOps Engineer, Snowdog]

 

12) Komunikacja między Twoimi zespołami będzie nietransparentna

Komunikacja pomiędzy zespołem w firmie powinna być transparentna, a wdrażanie wszelkich zmian powinno być omawiane z odpowiednim wyprzedzeniem. Zarówno biznes, jak i osoby techniczne mają jeden cel: dostarczenie jak najlepszego rozwiązania. Czasami jednak mają zupełnie inne spojrzenie na projekt. Musisz mieć to na uwadze.

[Michał Durczewski, DevOps Engineer, Snowdog]

 

13) Zapomnisz wdrożyć Code Freeze

Dobrą taktyką przed tak dużymi wydarzeniami jest Code Freeze, czyli całkowite zamrożenie kodu w środowisku produkcyjnym. Pozwala to uniknąć błędów związanych z nowymi rozwiązaniami.

Dzięki temu zyskujesz pewność, że wszystko będzie działać prawidłowo i będzie przygotowane na drastyczne zwiększenie ruchu. Wprowadzanie modyfikacji w ostatniej chwili jest zawsze ryzykowną grą.

[Michał Durczewski, DevOps Engineer, Snowdog]

 

14) Spędzisz za mało czasu na rozmowach z działem technicznym

Pierwszy problem to brak komunikacji między zespołami marketingowym i technicznym. Może to doprowadzić do sytuacji, w której ruch na stronie będzie większy niż możliwość jego obsłużenia przez infrastrukturę serwerową.

[Krzysztof Ratajczyk, CTO, Panda Group]

 

15) Wprowadzisz za dużo zmian programistycznych tuż przed Black Friday

Drugi problem: zbyt duża liczba zmian programistycznych wprowadzanych na krótko przed Black Friday. To nie jest odpowiedni moment na wdrażanie licznych modyfikacji strony internetowej! Lepiej zrobić Code Freeze i mieć pewność, że sklep na pewno będzie działał.

[Krzysztof Ratajczyk, CTO, Panda Group]

 

16) Pominiesz kwestię narzędzi monitorujących

Istotnym mankamentem może okazać się brak narzędzi monitorujących performance (wydajność) sklepu. Takie narzędzia jak New Relic czy Blackfire pozwolą Ci szybciej wychwytywać błędy i sprawniej je usuwać.

[Krzysztof Ratajczyk, CTO, Panda Group]

 

17) Zapomnisz o przeprowadzeniu testów (nieco innego rodzaju)

Nie chodzi jednak o testy obciążeniowe. Musisz pamiętać o tym, by sprawdzić, czy cały proces składania zamówienia, kody rabatowe i odnośniki w reklamach działają tak, jak powinny.

Jeśli okaże się, że przekierowanie jest błędne, zniżka nie przechodzi, a w trakcie check‑outu pojawiają się błędy uniemożliwiające złożenie zamówienia, nie osiągniesz tego, czego oczekiwałeś, przystępując do realizacji akcji promocyjnej.

[Rafał Gadomski, CEO Advox]

 

18) Nie wyciągniesz błędów z zeszłorocznych akcji

Przypomnij sobie, co wówczas poszło nie tak:

  • kod nie zadziałał,
  • serwer nie wytrzymał,
  • stan magazynowy nie został sprawdzony i pojawiły się opóźnienia w wysyłce towarów?

Niewyciąganie wniosków z problemów, które się już kiedyś pojawiły, to spory błąd!

[Rafał Gadomski, CEO Advox]

 

19) Skupisz się na wersji desktop, a nie mobile

M‑commerce rozwija się coraz bardziej. Konieczne jest więc pamiętanie o tym, by przeprowadzić testy nie tylko na komputerze czy laptopie, ale również na urządzeniach mobilnych, z których korzysta ponad połowa użytkowników e‑commerce w całej Polsce.

[Rafał Gadomski, CEO Advox]

DARMOWY EBOOK „JAK WYGRAĆ BLACK FRIDAY?”

100-stronicowy poradnik od 24 ekspertów IT i e-commerce

POBIERZ TERAZ

PODSUMOWANIE POTENCJALNYCH BŁĘDÓW:

1) Niewydajna strona sklepu
to strzał w stopę.

2) Zlekceważenie logistyki
to strzał w kolano.

3) Utajnianie planów marketingu
to przepis na chaos.

4) Nietransparentna komunikacja między zespołami
to zapowiedź porażki.

5) Brak Code Freeze
to proszenie się o problemy.

6) Za mało rozmów z działem technicznym
to rozniecanie przyszłego pożaru.

7) Brak narzędzi monitorujących sklep
to igranie z ogniem.

8) Brak weryfikacji dostępności zasobów serwerowych
to niezbyt rozsądne zachowanie.

9) Brak identyfikacji SPOF‑ów
to stąpanie po kruchym lodzie.

10) Zlekceważenie potencjalnych zagrożeń
to oznaka niefrasobliwości.

11) Dokładanie zasobów (bez analizy wąskich gardeł)
to praca pozbawiona logiki.

12) Pominięcie kwestii integracji i usług zewnętrznych
to narażanie się na potknięcie.

13) Zbyt późne rozpoczęcie przygotowań do BF
to sposób na przepalenie budżetu.

14) Nieprzeprowadzenie testów wydajnościowych
to strategia „jakoś to będzie”.

15) Niewłaściwa architektura aplikacji
to budowanie domu od dymu z komina.

CHECKLISTA DLA E‑COMMERCE MANAGERA

Sprawdź, ile z tych czynności masz już za sobą:

[] Wyciągnięcie wniosków z ubiegłorocznej akcji BF

[] Wczesne rozpoczęcie przygotowań do BF

[] Poinformowanie działów firmy o pracach marketingu

[] Przeprowadzenie rozmów z działem technicznym

[] Sprawdzenie wydajności logistyki

[] Wdrożenie Code Freeze

[] Sprawdzenie dostępności zasobów serwerowych

[] Sprawdzenie narzędzi monitorujących sklep

[] Identyfikacja SPOF‑ów

[] Analiza wąskich gardeł przed dołożeniem zasobów

[] Przeprowadzenie testów wydajnościowych

[] Sprawdzenie integracji i usług zewnętrznych

[] Sprawdzenie architektury aplikacji

[] Testy składania zamówienia

[] Sprawdzenie wersji mobilnej sklepu

DARMOWY EBOOK „JAK WYGRAĆ BLACK FRIDAY?”

100-stronicowy poradnik od 24 ekspertów IT i e-commerce

POBIERZ TERAZ

O autorze

Centuria

Zobacz także

Zobacz więcej