/ Wpisy gościnne

Migracja z Magento 1 na Magento 2. Co radzi doświadczony software house? (cz. 2)

8 min. czytania

Migracja_Magento1_Magento2

Z artykułu dowiesz się:

  • jak przygotować się do migracji na Magento 2,
  • jak wygląda migracja poszczególnych elementów Magento,
  • jak przeprowadza się migrację z Magento 1 na Magento 2 krok po kroku,
  • co może się nie udać podczas migracji na Magento 2,
  • dlaczego warto migrować na Magento 2,
  • co warto sprawdzić, zanim zleci się migrację z Magento 1 na Magento 2.

Zapraszamy również do lektury pierwszej części artykułu! 

Jak przygotować się do migracji na Magento 2? 

Przygotowując się do migracji, warto podsumować dotychczasowe działania i sformułować oczekiwania na przyszłość. Działania w obszarze technologii powinny wspierać strategiczne kierunki rozwoju biznesu.  Efektem takiego podsumowania będą odpowiedzi na pytania: 

1) Które z dotychczasowych funkcjonalności na pewno muszą być przeniesione, a które są zbędne i pomijamy je w migracji? 

2) Jaka jest istota biznesu, na czym chcemy się skupić, co jest dla nas ważne z punktu widzenia biznesowego w krótkiej i długiej perspektywie? 

3) Jak wyglądają kierunki rozwoju sklepu w perspektywie 3‑5 lat? 

4) Jakie problemy ze sklepem występowały do tej pory i  jakie powinny zostać rozwiązane przez migrację?  

Omówienie istoty biznesu pozwoli agencji lepiej zrozumieć jego całościową ideę,  a w konsekwencji zaplanować prace i zrealizować MVP. Im więcej wiedzy przekażesz zespołowi technologicznemu, tym bardziej logiczne i zrozumiałe dla wszystkich będzie wdrożenie funkcjonalności.   

Otwarta komunikacja w ramach projektu 

Współpracując z agencją,  warto być otwartym i mieć nastawienie kooperacyjne. Pomocne będzie wydelegowanie osoby w firmie  do kontaktu z agencją, a także aktywne uczestnictwo w cyklicznych spotkaniach projektowych, tzw .“weekly”.   

W Panda Group klient pełni rolę Product Ownera i ze wsparciem Project Managera zarządza rozwojem sklepu, wykorzystując zwinną metodologię pracy nad projektem.  

Ważne, aby w zespole projektowym po Twojej stronie znajdowały się osoby odpowiedzialne za kluczowe obszary funkcjonowania sklepu np. marketing, obsługa klienta. Warto wcześniej przygotować kontakty do zewnętrznych partnerów (np. firmy hostingowej, marketingowej), aby ułatwić kontakt z agencją.  

 

Migracja poszczególnych elementów Magento 

Wyróżniamy dwa najważniejsze obszary migracji, wokół których skupiają się prace programistyczne. Każda platforma e‑commerce składa się z frontendu i backendu, które współpracują ze sobą, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie sklepu.  

Frontend to wizualna forma sklepu widoczna dla użytkowników i pozwalająca klientom dokonywać zakupów. Wszelkie działania na stronie z poziomu użytkownika odbywają się na poziomie frontendu. 

Backend natomiast odpowiada za przekazywanie danych do frontendu, aby sprawnie wykonać wszystkie operacje podejmowane przez użytkownika (wyszukanie produktu, zamówienie go, dokonanie płatności). Backend zarządza również logistyką i współpracuje z zewnętrznymi systemami takimi jak CRM.  

 

Szablon – frontend 

Za wizualną stronę sklepu odpowiada design zbudowany z dostępnych na rynku szablonów lub zaprojektowany od początku na indywidualne zamówienie. Szybciej i sprawniej jest skorzystać ze sprawdzonych nowoczesnych rozwiązań.  

Szablony dają możliwość dostosowania poszczególnych elementów do wizualnych potrzeb marki. Takie podejście przyspiesza development i jest optymalne pod względem kosztów i funkcjonalności. 

 

Baza danych – backend 

Adobe przygotowało gotowe narzędzia wspierające migrację, które świetnie się sprawdzają przy przenoszeniu podstawowych danych z Magento 1 do Magento 2.  Społeczność Magento z kolei udostępnia alternatywne rozwiązania migracyjne, pokrywające większą liczbę funkcjonalności, które można zmigrować, np. Magento 2 Import Extension & Integration solutions | Firebear Studio

W Panda Group posiłkujemy się narzędziami pochodzącymi zarówno od Adobe, jak i wytworzonymi przez Społeczność Magento.  

Dodatkowe moduły  

Każdy sklep posiada dodatkowe moduły, których przeniesienie wymaga weryfikacji, czy nadal są one potrzebne i jaki jest plan na ich wykorzystanie w przyszłości. 

Prosty przykład: jeżeli klient korzysta z modułu blogowego na Magento 1, może zdecydować, że na Magento 2 będzie chciał wykorzystać inny moduł. Wówczas istotne będzie migrowanie danych z jednego modułu do drugiego oraz dopasowanie się do nowej struktury danych.    

 

Hosting dla Magento 2

Konfiguracja serwerowa stosowana do tej pory dla Magento 1 wymaga sprawdzenia i przetestowania pod kątem użycia jej dla Magento 2.  Zwykle Magento 2 wymaga odmiennej konfiguracji serwerowej niż Magento 1. Jeśli istnieje taka możliwość, to warto przetestować migrację całego sklepu Magento 1 na Magento 2 w czasie jego wdrażania. Takie podejście pozwoli na wcześniejsze wychwycenie błędów w typie danych lub ich strukturze.  

Chodzi np. o wyeliminowanie sytuacji, w której zespół odpowiedzialny za działanie Magento 1 wprowadzi zmiany mające wpływ na funkcjonalności,  które zostały już przeniesione na Magento 2. Brak zgodności danych odbije się negatywnie na ostatecznej migracji.

Polecamy również lekturę 1 części artykułu.

Migracja z Magento 1 na Magento 2. Co radzi doświadczony software house? (cz. 1)

PRZECZYTAJ TERAZ

Migracja z Magento 1 na Magento 2 krok po kroku  

1) Określenie funkcjonalności, które muszą być zmigrowane. 

2) Określenie designu (szablonu): nowy/zmieniony. 

3) Określenie integracji z zewnętrznymi dostawcami (marketing, dropshipping, płatności, wysyłka, ERP, PIM). 

4) Migracja danych. 

5) Przygotowanie powtarzających się części frontendowych np. buttonów, czcionek, formularzy, aby każdy developer w zespole mógł ich używać, zamiast tworzyć je na nowo. 

6) Implementacja frontendu. 

7) Implementacja backendu. 

8) Prezentowanie postępu prac podczas cyklicznych spotkań tzw. weekly. 

9) Testowanie funkcjonalności – cyklicznie (w procesie). 

10) Testowanie migracji danych – cyklicznie. 

11) Jeśli to możliwe, wdrożenie Canary Deployment – kierowanie części ruchu na Magento 1, a części na Magento 2. O ile zostanie zaplanowane wcześniej, pozwoli testować infrastrukturę przed ostateczną migracją.   

12) Testy manualne kluczowych funkcjonalności w projekcie. 

13) Przygotowanie do wdrożenia ang. deploy live. 

Przygotowanie scenariusza B. Jeżeli deployment live się nie uda (z różnych przyczyn, kilka z nich wymieniamy poniżej), trzeba być przygotowanym na automatyczny rollback, czyli wycofanie i podjęcie kolejnej próby.

Schemat-Migracji-Magento1-Magento2

Co może się nie udać podczas migracji na Magento 2? 

Migracja z jednej platformy na drugą  to skomplikowany proces. Wynika to przede wszystkim z liczby elementów, które ulegają zmianie. Podczas migracji mogą pojawić się różne trudności, których pojawienie staramy się przewidywać, zapobiegać im, a tam gdzie nie uda się im zapobiec, wdrażamy plan B.  

 

Potencjalne trudności mogą wynikać:

  • z  braku spójności danych między systemami, np. nie wszystkie dane zostaną  poprawnie zmigrowane
  • z integracji z dostawcami – konta sandboxowe nie zawsze działają tak samo w środowisku testowym jak w wersji  live
  • z przypadkowego pominięcia jakiejś funkcjonalności podczas przenoszenia
  • z konfiguracji serwerowej, np. blokady portów w środowisku live, w odróżnieniu od środowiska dev/staging
  • z braków efektywnej komunikacji między agencją, klientem i partnerami
  • z błędów ludzkich, przeoczeń 

Dlaczego warto migrować na Magento 2? 

Magento 2 to świetna platforma e‑commerce, która daje nieograniczone możliwości skalowania i dostosowania do indywidualnych potrzeb sklepu. Jest elastyczna, solidna, bezpieczna i szybka. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań i zaangażowaniu społeczności rozwija się, dając świetne perspektywy biznesowe dla e‑commerce.  

 

Najważniejsze benefity dla e‑commerce wynikające z Magento 2 (w porównaniu do Magento 1) to: 

  • większe możliwości skalowania 
  • poprawiona wydajność ang. performance (od strony backendu) 
  • zabezpieczenie sklepu – dostęp do aktualizacji Adobe 
  • szybsza integracja z partnerami – gotowe wdrożenia dla Magento 2

Co warto sprawdzić, zanim zlecisz agencji migrację z Magento 1 na Magento 2? 

Zanim zlecisz migrację sklepu z Magento 1 na Magento 2 sprawdź koniecznie: 

1) Jakie kompetencje posiada zespół? Czy znajdują się w nim specjaliści frontend, backend, testerzy, devopsi i project managerowie? Tylko full stack agencja jest w stanie poprawnie wdrożyć Magento 2. 

2) Ile lat doświadczenia posiada agencja w ramach pracy z platformą Magento? Aby dobrze poznać platformę Magento, trzeba z nią przepracować co najmniej 3‑5 lat.  

3) Czy agencja posiada doświadczenie zarówno w Magento 1 jak i Magento 2? To szczególnie ważne w przypadku migracji. Dobrze jest znać działanie obu platform. 

4) W czym specjalizuje się agencja? Jeżeli świadczy usługi z zakresu wielu platform i usług digital marketingu, może mieć mniejsze doświadczenie w samym Magento.  

5) Czy agencja ma na koncie podobne wdrożenia? Poproś o przykłady z realnych wdrożeń. 

6) Jaka jest rotacja w zespole? Częste zmiany specjalistów nie wpływają dobrze na ciągłość projektu.  

Podsumowanie 

Migracja z Magento 1 na Magento 2 jest procesem złożonym i wymaga wiedzy eksperckiej. Wiąże się z inwestowaniem czasu i środków finansowych. Jest uzasadniona, jeżeli Twój sklep ma plan i perspektywy rozwoju.  

Magento 2 to jedna z lepszych platform e‑commerce na rynku i sprawdzi się na każdym etapie rozwoju biznesu. Konieczne jest posiadanie sprawdzonego partnera IT, który zapewni stabilne i optymalne wsparcie developmentu w dłuższej perspektywie czasowej.  

Jeżeli potrzebujesz takiego partnera, służymy radą i pomocą najlepszych ekspertów Magento 1 i Magento 2. Skontaktuj się z nami, sprawdzimy, co możemy dla Ciebie zrobić 🙂  

DARMOWY EBOOK „JAK WYGRAĆ BLACK FRIDAY?”

100-stronicowy poradnik od 24 ekspertów IT i e-commerce

POBIERZ TERAZ

O autorze

Krzysztof Ratajczyk

CTO, Panda Group

Zobacz także

Zobacz więcej