Support 24/7: +48 61 646 07 77
Sprawdź jak pokonaliśmy wewnętrzne wyzwania związane z zarządzaniem zasobami IT, zdalną pracą i ochroną danych, wprowadzając centralizację, optymalizację i nowoczesne rozwiązania technologiczne, które nie tylko przekształciły sposób, w jaki pracują nasze zespoły, ale także jak podnieśliśmy standardy bezpieczeństwa na każdym szczeblu organizacji.
Z artykułu dowiesz się:
Szewc bez butów chodzi? To na pewno nie o nas. Na przestrzeni lat Centuria przeszła niejedną transformację, aby móc działać na odpowiednią skalę, sprawnie wdrażać nowych pracowników, konfigurować sprzęt, administrować usługami z dowolnego miejsca na ziemi, sprawnie wymieniać się informacjami między zespołami oraz co najważniejsze – działać bezpiecznie i zgodnie z ISO 27001 oraz RODO.
Usługi Windows & Azure – centralizacja zarządzania infrastrukturą IT
Niemal każda firma stawia przed sobą wyzwania, które często prowadzą do innowacji i poprawy efektywności działania. Dla Centurii, jednym z głównych wyzwań była adaptacja do coraz bardziej złożonego środowiska IT, zwłaszcza w kontekście dynamicznego wzrostu firmy i potrzeby zapewnienia skutecznej oraz bezpiecznej komunikacji dla zdalnie pracujących członków zespołu.
Pierwszym problemem, z którym musieliśmy się zmierzyć, była dezorganizacja i rozproszenie zasobów. Różnorodne narzędzia, z których korzystaliśmy, nie były ze sobą w pełni zintegrowane, co prowadziło do konieczności zarządzania wieloma kontami, hasłami i systemami przez użytkowników. Dodatkowo, z powodu braku jednolitej polityki uwierzytelniania i autoryzacji, administracja była czasochłonna i narażała nas na ryzyko błędów.
Wielu naszych pracowników pracowało zdalnie, co postawiło przed nami wyzwanie w zakresie dostępu do zasobów firmy oraz ich ochrony. Standardowe rozwiązania VPN nie zapewniały odpowiedniego poziomu granulacji w kwestii dostępu do zasobów, a dodatkowo, wymagały stałej opieki ze strony zespołu.
Kolejnym wyzwaniem była aktualizacja naszych systemów pocztowych. Dotychczasowe rozwiązanie było czasochłonne dla administratorów i nie zapewniało odpowiedniej ochrony przed spamem czy złośliwym oprogramowaniem.
Po drodze do wdrożenia nowych rozwiązań napotkaliśmy wiele trudności. Z jednej strony każda zmiana niesie niepewność oraz masę wątpliwości. Z drugiej, wdrożenie nowych systemów i ich integracja z istniejącymi rozwiązaniami wymagało czasu, wysiłku i zasobów finansowych. Niektóre z narzędzi, które chcieliśmy zintegrować, wymagały zakupu dodatkowych licencji lub wtyczek.
Mimo kilku przeszkód, byliśmy zdeterminowani, aby dostosować naszą infrastrukturę IT do nowoczesnych standardów i potrzeb biznesowych. Dzięki zaangażowaniu naszego zespołu oraz usług spod szyldu Microsoft, udało się nam zrealizować naszą wizję i stworzyć spójne, efektywne i bezpieczne środowisko pracy dla wszystkich pracowników Centurii.
Poprzez efektywne zintegrowanie różnych systemów i usług, stworzyliśmy fundament solidnej infrastruktury, która nie tylko ułatwia codzienną pracę, ale także podnosi poziom bezpieczeństwa danych w całej organizacji. Oto kilka kluczowych efektów, które udało nam się osiągnąć:
Dzięki wdrożeniu Active Directory oraz Azure Active Directory, zyskaliśmy centralny punkt zarządzania uwierzytelnianiem i autoryzacją, ułatwiający zarówno administratorom, jak i użytkownikom codzienną pracę. Centralizacja nie tylko skonsolidowała różne zasoby i uproszczała procesy, ale także zwiększyła poziom bezpieczeństwa danych firmy.
Wprowadzenie skonsolidowanego systemu zarządzania dostępem do usług VPN zdecydowanie usprawniło proces przydzielania i modyfikacji uprawnień użytkowników, minimalizując przy tym ryzyko błędów i nieporozumień. Rozwiązanie zostało zbudowane w oparciu o sprzętowy klaster urządzeń klasy UTM pozwalający zminimalizować niedostępność związaną z konserwacją lub awarią jednego z urządzeń.
Zastosowanie Active Directory i Azure Active Directory w zarządzaniu dostępem do różnych usług wewnętrznych i zewnętrznych przyniosło znaczące korzyści w zakresie jednolitości i spójności systemu.
Do takich systemów zaliczyć można m.in. usługi Netbox czy Gitlab, ale także dostęp do interfejsów zarządzania wybranymi serwerami.
Implementacja pakietu O365 Business Premium otworzyła nowe możliwości w zakresie wieloskładnikowego logowania oraz bezpiecznego resetowania haseł (również będąc poza siecią firmy, ale zachowując narzucone zasady polityki bezpieczeństwa), co znacząco zwiększyło komfort i efektywność pracy zdalnej.
Migracja do usługi Exchange Online nie tylko zdjęła ciężar zarządzania infrastrukturą pocztową z barków administracji lokalnej, ale także przyniosła nowe funkcjonalności, które uczyniły korzystanie z poczty elektronicznej bardziej komfortowym i bezpiecznym doświadczeniem.
Automatyczne podpisy, oparte o wykupioną usługę zewnętrzną (CodeTwo Signatures) pozwoliły na ustandaryzowanie stopek pocztowych w organizacji również w trybie warunkowym (np. stopki w określonych działach posiadają nr. osobistego telefonu, a w innych jego brak).
Dzięki integracji telefonów firmowych z Exchange możliwe jest łatwe dostarczanie kontaktów służbowych (pracowników, ale również innych dowolnych np. współpracujących firm czy instytucji) na urządzenia służbowe.
Wprowadzenie rozwiązania MDM stało się kamieniem milowym w modernizacji naszej infrastruktury IT. Wykorzystanie JAMF do zarządzania urządzeniami MacOS oraz Microsoft Intune dla systemów Windows i Android, nie tylko ujednoliciło zarządzanie, ale także zabezpieczyło infrastrukturę firmy, wprowadzając szereg narzędzi wspomagających zdalną pracę.
Wprowadzenie SharePoint jako platformy współpracy i Microsoft Teams jako narzędzia do komunikacji online, przyczyniło się do ułatwienia współpracy między zespołami, również w kontekście pracy zdalnej, wprowadzając nowe możliwości interakcji i współpracy nad projektami.
Seria wprowadzonych innowacji technologicznych zasadniczo zmieniła dynamikę pracy w Centurii, ułatwiając zarządzanie, podnosząc poziom bezpieczeństwa i sprzyjając płynniejszej współpracy w zespole, zarówno lokalnie, jak i zdalnie. Udało nam się zrealizować nasze strategiczne cele, otwierając jednocześnie drzwi do dalszych innowacji i rozwoju.