Support 24/7: +48 61 646 07 77
Strona główna Migracja z Magento 1 na Magento 2. Co radzi doświadczony software house? (cz. 2)
Z artykułu dowiesz się:
Zapraszamy również do lektury pierwszej części artykułu!
Przygotowując się do migracji, warto podsumować dotychczasowe działania i sformułować oczekiwania na przyszłość. Działania w obszarze technologii powinny wspierać strategiczne kierunki rozwoju biznesu. Efektem takiego podsumowania będą odpowiedzi na pytania:
1) Które z dotychczasowych funkcjonalności na pewno muszą być przeniesione, a które są zbędne i pomijamy je w migracji?
2) Jaka jest istota biznesu, na czym chcemy się skupić, co jest dla nas ważne z punktu widzenia biznesowego w krótkiej i długiej perspektywie?
3) Jak wyglądają kierunki rozwoju sklepu w perspektywie 3‑5 lat?
4) Jakie problemy ze sklepem występowały do tej pory i jakie powinny zostać rozwiązane przez migrację?
Omówienie istoty biznesu pozwoli agencji lepiej zrozumieć jego całościową ideę, a w konsekwencji zaplanować prace i zrealizować MVP. Im więcej wiedzy przekażesz zespołowi technologicznemu, tym bardziej logiczne i zrozumiałe dla wszystkich będzie wdrożenie funkcjonalności.
Otwarta komunikacja w ramach projektu
Współpracując z agencją, warto być otwartym i mieć nastawienie kooperacyjne. Pomocne będzie wydelegowanie osoby w firmie do kontaktu z agencją, a także aktywne uczestnictwo w cyklicznych spotkaniach projektowych, tzw .“weekly”.
W Panda Group klient pełni rolę Product Ownera i ze wsparciem Project Managera zarządza rozwojem sklepu, wykorzystując zwinną metodologię pracy nad projektem.
Ważne, aby w zespole projektowym po Twojej stronie znajdowały się osoby odpowiedzialne za kluczowe obszary funkcjonowania sklepu np. marketing, obsługa klienta. Warto wcześniej przygotować kontakty do zewnętrznych partnerów (np. firmy hostingowej, marketingowej), aby ułatwić kontakt z agencją.
Wyróżniamy dwa najważniejsze obszary migracji, wokół których skupiają się prace programistyczne. Każda platforma e‑commerce składa się z frontendu i backendu, które współpracują ze sobą, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie sklepu.
Frontend to wizualna forma sklepu widoczna dla użytkowników i pozwalająca klientom dokonywać zakupów. Wszelkie działania na stronie z poziomu użytkownika odbywają się na poziomie frontendu.
Backend natomiast odpowiada za przekazywanie danych do frontendu, aby sprawnie wykonać wszystkie operacje podejmowane przez użytkownika (wyszukanie produktu, zamówienie go, dokonanie płatności). Backend zarządza również logistyką i współpracuje z zewnętrznymi systemami takimi jak CRM.
Szablon – frontend
Za wizualną stronę sklepu odpowiada design zbudowany z dostępnych na rynku szablonów lub zaprojektowany od początku na indywidualne zamówienie. Szybciej i sprawniej jest skorzystać ze sprawdzonych nowoczesnych rozwiązań.
Szablony dają możliwość dostosowania poszczególnych elementów do wizualnych potrzeb marki. Takie podejście przyspiesza development i jest optymalne pod względem kosztów i funkcjonalności.
Baza danych – backend
Adobe przygotowało gotowe narzędzia wspierające migrację, które świetnie się sprawdzają przy przenoszeniu podstawowych danych z Magento 1 do Magento 2. Społeczność Magento z kolei udostępnia alternatywne rozwiązania migracyjne, pokrywające większą liczbę funkcjonalności, które można zmigrować, np. Magento 2 Import Extension & Integration solutions | Firebear Studio
W Panda Group posiłkujemy się narzędziami pochodzącymi zarówno od Adobe, jak i wytworzonymi przez Społeczność Magento.
Dodatkowe moduły
Każdy sklep posiada dodatkowe moduły, których przeniesienie wymaga weryfikacji, czy nadal są one potrzebne i jaki jest plan na ich wykorzystanie w przyszłości.
Prosty przykład: jeżeli klient korzysta z modułu blogowego na Magento 1, może zdecydować, że na Magento 2 będzie chciał wykorzystać inny moduł. Wówczas istotne będzie migrowanie danych z jednego modułu do drugiego oraz dopasowanie się do nowej struktury danych.
Hosting dla Magento 2
Konfiguracja serwerowa stosowana do tej pory dla Magento 1 wymaga sprawdzenia i przetestowania pod kątem użycia jej dla Magento 2. Zwykle Magento 2 wymaga odmiennej konfiguracji serwerowej niż Magento 1. Jeśli istnieje taka możliwość, to warto przetestować migrację całego sklepu Magento 1 na Magento 2 w czasie jego wdrażania. Takie podejście pozwoli na wcześniejsze wychwycenie błędów w typie danych lub ich strukturze.
Chodzi np. o wyeliminowanie sytuacji, w której zespół odpowiedzialny za działanie Magento 1 wprowadzi zmiany mające wpływ na funkcjonalności, które zostały już przeniesione na Magento 2. Brak zgodności danych odbije się negatywnie na ostatecznej migracji.
1) Określenie funkcjonalności, które muszą być zmigrowane.
2) Określenie designu (szablonu): nowy/zmieniony.
3) Określenie integracji z zewnętrznymi dostawcami (marketing, dropshipping, płatności, wysyłka, ERP, PIM).
4) Migracja danych.
5) Przygotowanie powtarzających się części frontendowych np. buttonów, czcionek, formularzy, aby każdy developer w zespole mógł ich używać, zamiast tworzyć je na nowo.
6) Implementacja frontendu.
7) Implementacja backendu.
8) Prezentowanie postępu prac podczas cyklicznych spotkań tzw. weekly.
9) Testowanie funkcjonalności – cyklicznie (w procesie).
10) Testowanie migracji danych – cyklicznie.
11) Jeśli to możliwe, wdrożenie Canary Deployment – kierowanie części ruchu na Magento 1, a części na Magento 2. O ile zostanie zaplanowane wcześniej, pozwoli testować infrastrukturę przed ostateczną migracją.
12) Testy manualne kluczowych funkcjonalności w projekcie.
13) Przygotowanie do wdrożenia ang. deploy live.
Przygotowanie scenariusza B. Jeżeli deployment live się nie uda (z różnych przyczyn, kilka z nich wymieniamy poniżej), trzeba być przygotowanym na automatyczny rollback, czyli wycofanie i podjęcie kolejnej próby.
Migracja z jednej platformy na drugą to skomplikowany proces. Wynika to przede wszystkim z liczby elementów, które ulegają zmianie. Podczas migracji mogą pojawić się różne trudności, których pojawienie staramy się przewidywać, zapobiegać im, a tam gdzie nie uda się im zapobiec, wdrażamy plan B.
Potencjalne trudności mogą wynikać:
Magento 2 to świetna platforma e‑commerce, która daje nieograniczone możliwości skalowania i dostosowania do indywidualnych potrzeb sklepu. Jest elastyczna, solidna, bezpieczna i szybka. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań i zaangażowaniu społeczności rozwija się, dając świetne perspektywy biznesowe dla e‑commerce.
Najważniejsze benefity dla e‑commerce wynikające z Magento 2 (w porównaniu do Magento 1) to:
Zanim zlecisz migrację sklepu z Magento 1 na Magento 2 sprawdź koniecznie:
1) Jakie kompetencje posiada zespół? Czy znajdują się w nim specjaliści frontend, backend, testerzy, devopsi i project managerowie? Tylko full stack agencja jest w stanie poprawnie wdrożyć Magento 2.
2) Ile lat doświadczenia posiada agencja w ramach pracy z platformą Magento? Aby dobrze poznać platformę Magento, trzeba z nią przepracować co najmniej 3‑5 lat.
3) Czy agencja posiada doświadczenie zarówno w Magento 1 jak i Magento 2? To szczególnie ważne w przypadku migracji. Dobrze jest znać działanie obu platform.
4) W czym specjalizuje się agencja? Jeżeli świadczy usługi z zakresu wielu platform i usług digital marketingu, może mieć mniejsze doświadczenie w samym Magento.
5) Czy agencja ma na koncie podobne wdrożenia? Poproś o przykłady z realnych wdrożeń.
6) Jaka jest rotacja w zespole? Częste zmiany specjalistów nie wpływają dobrze na ciągłość projektu.
Migracja z Magento 1 na Magento 2 jest procesem złożonym i wymaga wiedzy eksperckiej. Wiąże się z inwestowaniem czasu i środków finansowych. Jest uzasadniona, jeżeli Twój sklep ma plan i perspektywy rozwoju.
Magento 2 to jedna z lepszych platform e‑commerce na rynku i sprawdzi się na każdym etapie rozwoju biznesu. Konieczne jest posiadanie sprawdzonego partnera IT, który zapewni stabilne i optymalne wsparcie developmentu w dłuższej perspektywie czasowej.
Jeżeli potrzebujesz takiego partnera, służymy radą i pomocą najlepszych ekspertów Magento 1 i Magento 2. Skontaktuj się z nami, sprawdzimy, co możemy dla Ciebie zrobić 🙂
Dołącz do newslettera. Bądź na bieżąco ze światem e-commerce oraz cyber bezpieczeństwa!
Bezpieczeństwo danych potwierdzone certyfikatem ISO 27001
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |