Support 24/7: +48 61 646 07 77
Strona główna Hybrid Cloud – nowy trend czy stara mądrość?
Z artykułu dowiesz się:
Nie ma co się oszukiwać – tradycyjny handel i tradycyjne media nie istnieją obecnie bez działania Internetu i usług IT. Nie będzie zaskoczeniem, jeśli w ciągu kilku lat Internet przejmie prym w oglądalności treści wideo. [1]
Niezależnie od tego, czy ten sam los spotka handel tradycyjny, udział kanału e‑commerce jest na tyle istotny, że wszystkie firmy stanęły już przed wyborem: wdrożyć rozwiązanie e‑commerce czy pozwolić konkurencji rosnąć szybciej i przejąć ten rynek.
Dla części firm pandemia stała się gwoździem do trumny, a innym pozwoliła osiągnąć rekordowe wyniki sprzedaży.
W serwisach internetowych jedną z ważniejszych decyzji biznesowych jest odpowiedni dobór infrastruktury informatycznej. To ona może dać nam gwarancję pełnej dostępności i wydajności świadczonych usług, zachowując przy tym rozsądek kosztów.
Wdrożenie e‑commerce to zadanie dość złożone. Konieczne jest wybranie dobrej platformy oraz firmy wdrożeniowej, a następnie odpowiednie dobranie infrastruktury wraz z firmą odpowiedzialną za utrzymanie ciągłości działania, czyli najważniejszego: ciągłości naszej sprzedaży.
W tym tekście postaramy się w skrócie omówić, w jaki sposób należy dokonać mądrego wyboru infrastruktury. Skupimy się na jednym ze stosunkowo nowych trendów, czyli hybrid cloud.
Zacznijmy od tego, że mamy wiele modeli uruchamiania usług. Dostępne rozwiązania na rynku IT możemy podzielić na:
Aby zrozumieć, czym jest hybrid cloud i jakie są zalety chmury hybrydowej, najpierw omówimy w kilku zdaniach, czym charakteryzuje się każde z powyższych rozwiązań. W dalszej części artykułu wyjaśnimy, czym konkretnie jest hybrid cloud.
SaaS to obecnie bardzo popularny sposób licencjonowania usług webowych. Dobrym przykładem jest nie tylko Gmail, lecz również wiele platform wspomagających wydajność pracy w organizacjach (Trello, Asana, User.com, Ergonode, itp.).
Ten model jest dobry dla najmniejszych graczy na rynku i jego ograniczenia mogą stać się powodem poważnego zagrożenia w rozwoju w przypadku większych projektów
PaaS oznacza wykorzystanie platformy programistycznej oferowanej przez dostawcę wraz z metodami jej uruchomienia w infrastrukturze dostawcy.
Ta forma umożliwia częściowe dostosowanie oprogramowania do naszych potrzeb, ale zakres tych ograniczeń jest dość sztywny i nie mamy dostępu do zarządzania własną infrastrukturą.
Ograniczenia w dostosowaniu procesów biznesowych do własnych potrzeb sprawia, że ten model nie jest zbyt chętnie wybierany przez firmy e‑commerce.
W obu przypadkach SaaS i PaaS jesteśmy uzależnieni od wsparcia dostawcy, który zazwyczaj świadczy usługi dla tysięcy klientów, więc nasze ewentualne problemy nie mają dla niego dużego priorytetu (niezależnie od zapewnień handlowych).
Może też się zdarzyć poważna utrata danych lub zatrzymanie działania nawet na kilka dni czy tygodni z winy dostawcy i bez możliwości przywrócenia po stronie merchanta (jesteśmy w końcu zależni do dostawcy – patrz: case study Jira Cloud).
Infrastructure as a Service to model świadczenia usługi, w którym otrzymujemy panel do zarządzania w całości zwirtualizowaną infrastrukturą.
Konfiguracja usług odbywa się w bardzo podobny sposób do hostingu dedykowanego. Mamy tutaj szeroki zakres możliwości dostosowania wymagań do własnych potrzeb. Przenosi to na właściciela projektu odpowiedzialność utrzymania wsparcia IT w trybie 24/7. Chmury IaaS dają bardzo elastyczne możliwości skalowania, uruchamiania i wyłączania zasobów i projektów.
Hosting dedykowany to usługa wynajęcia infrastruktury fizycznej (tj. serwerów i łączności sieciowej) od dostawcy.
W tym przypadku mamy najszerszą możliwość doboru rozwiązań software’owych, praktycznie pełen zakres integracji z infrastrukturą magazynu czy POS‑ów. Jest ona też najbardziej efektywna finansowo. Oferując bardzo dużą moc, jest zazwyczaj dużo tańsza od chmur IaaS, PaaS czy SaaS.
Rozwiązania korzystające z hostingu dedykowanego są przeznaczone dla projektów wymagających najlepszego TCO lub dużej elastyczności – tj. pełnego dostosowania do własnych potrzeb.
Pozostałych rozwiązań nie będziemy omawiali, bo są to zazwyczaj tanie usługi hostingu nie nadające się do e‑commerce.
Popularny skrót „on‑prem” to lokalne środowisko informatyczne umieszczone we własnej serwerowni, obsługiwane przez wewnętrzny dział technologii i dział IT lub firmę outsourcingową.
Takie rozwiązania są kosztowne i przeznaczone zwykle dla największych graczy na rynku. Dzisiaj praktycznie nikt nie buduje własnych serwerowni. Dużo efektywniejsze jest korzystanie z pozostałych modeli: cloud lub hostingu dedykowango 🙂
Co w takim razie wybrać?
Atrakcyjnym kierunkiem wydają się chmury hybrydowe, które łączą korzyści dedykowanej infrastruktury IT ze środowiskiem chmury publicznej.
Dzięki temu otrzymujemy rozwiązanie, które jest efektywne kosztowo, a jednocześnie daje możliwość prawie nieograniczonego skalowania.
Łącząc zalety obu tych rozwiązań, możemy m.in. skalować wzrost ruchu do chmury publicznej i korzystać z oferowanych dodatkowych usług (np. analityki, AI), a mimo to zachować stabilność, bezpieczeństwo i niski koszt odizolowanej sieci (co może mieć szczególne znaczenie np. przy przetwarzaniu danych wrażliwych, co lepiej robić we własnym centrum danych).
W kontekście dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku chmura hybrydowa wydaje się naprawdę interesującym wyborem. Pozwala nam dobrać narzędzia adekwatne do potrzeb biznesu – przy zachowaniu w miarę racjonalnych kosztów.
Indywidualne podejście do projektowania infrastruktury IT i ich odpowiednia konfiguracja wymagają wiedzy i doświadczenia. Dlatego tak ważne jest, aby decyzję podjąć świadomie. Najlepiej w oparciu o rekomendacje partnera doświadczonego we wdrażaniu takich rozwiązań i utrzymywaniu infrastruktury serwerowej na rynku e‑commerce.
Podobnie jak w silnikach samochodowych, gdzie hybryda oznacza wykorzystanie dwóch rodzajów napędu (jeden świetny do ruszenia, drugi do utrzymywania dużej prędkości), tak w przypadku narzędzi IT chmury hybrydowe oznaczają wykorzystanie dwóch lub więcej modeli świadczenia usług – w zależności od tego czego potrzebujemy w danej części projektu.
Korzystamy z narzędzi adekwatnie do zastosowania.
Wejście do e‑commerce, tj. start pierwszego małego sklepu najlepiej przeprowadzić w modelu SaaS. Na tym etapie większość usług (e‑mail, ERP, e‑commerce, CRM, PIM) z powodzeniem może być realizowana z wykorzystaniem narzędzi Cloud SaaS.
Nie mamy prawie żadnej elastyczności, ale nie ma co się oszukiwać – nas po prostu na to nie stać, a wartość którą dostarcza ten model, jest duża w porównaniu do kosztów.
Wraz z rozwojem obrotu w e‑commerce lub w przypadku, gdy do e‑commerce wchodzi dojrzała organizacja, potrzebujemy rozwiązania elastycznego.
W teorii możemy spróbować narzędzi PaaS, ale w praktyce zdecydowanie lepiej inwestować w docelowe rozwiązanie, które będzie się amortyzowało dłużej niż 1‑2 lata. Na tym etapie nie ma już też jednego dobrego rozwiązania.
W SaaS powinniśmy pozostawić narzędzia, nad którymi nie potrzebujemy kontroli. Na przykład te, których krótki kilkugodzinny przestój lub brak elastyczności nie ograniczą rozwoju biznesu.
Zazwyczaj są to e‑mail, aplikacja CRM, etc. (często nawet nie wiemy, że usługa poczty miała przerwę i wiadomość otrzymaliśmy z opóźnieniem). Ważniejsze elementy systemu będziemy jednak musieli wdrożyć z większą uwagą.
Wybór frameworka zazwyczaj sprowadza się do najbardziej rozwiniętego/popularnego (dzisiaj wiodącym jest Magento). Model jego uruchomienia będzie zależał od charakterystyki. Może być np. Cloud IaaS lub hosting dedykowany.
Oba te warianty są dobre. IaaS sprawdza się świetnie dla projektów o nieprzewidywalnym obciążeniu (np. celebryci często uruchamiający kampanie ad‑hoc z ruchem 1000 razy większym od codziennego obciążenia).
Natomiast hosting dedykowany jest najbardziej wydajny dla klientów sklepu i najbardziej efektywny kosztowo dla merchanta w przypadku, gdy nasz ruch jest bardziej przewidywalny, czyli w sytuacji, gdy w jakimś stopniu panujemy nad naszymi kampaniami marketingowymi (sic!).
Idąc dalej, ERP zazwyczaj będzie utrzymany w formie hostingu dedykowanego, kopie zapasowe dobrze jest umieścić u innego dostawcy cloud, a do zabezpieczeń anty‑DDoS również warto skorzystać z dostawcy public cloud.
Nie liczmy na to, że powyższa lista jest uniwersalna. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji 🙂 W ten sposób zaczynamy korzystać z rozwiązań w sposób hybrydowy – dobieramy, z pomocą architekta, rozwiązania najlepiej rozwiązujące nasze problemy.
Doświadczenie pokazuje, że obranie kierunku jednego dostawcy czy jednego modelu świadczenia utrzymania usług prowadzi do vendor lock‑in i nigdy nie zapewni takiego dopasowania oraz efektywności (zarówno w sensie performance jak i kosztu), co stosowanie rozwiązań hybrydowych.
Dodatkowo, w przypadku masowej awarii, mając jednego dostawcę usług, podnosimy ryzyko zatrzymania naszej sprzedaży.
Na koniec warto dodać, że największą wartością są kadry. Wartość zespołu wdrożeniowego i wsparcia IT jest w przypadku wdrożenia e‑commerce czynnikiem najistotniejszym, ponieważ dobry zespół będzie w stanie zarekomendować dobór najbardziej odpowiedniego rozwiązania dla potrzeb konkretnego projektu.
Ja mam przyjemność pracować ze świetnymi inżynierami, architektami i PM‑ami i korzystając z okazji – pozdrawiam cały zespół! 🙂
______________________________
Dołącz do newslettera. Bądź na bieżąco ze światem e-commerce oraz cyber bezpieczeństwa!
Bezpieczeństwo danych potwierdzone certyfikatem ISO 27001
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |