Support 24/7: +48 61 646 07 77
Strona główna Współpraca z jednym z największych projektów Magento w Polsce – case study Castorama.pl
Z artykułu dowiesz się:
Agencja e‑commerce Strix jedna z największych i najlepiej ocenianych agencji specjalizujących się we wdrożeniach Magento w Polsce. Beyond to jedyne centrum danych w Unii Europejskiej posiadające certyfikat potwierdzający spełnienie normy ANSI/TIA‑942 we wszystkich czterech obszarach (tj. architektury, mechaniki, zasilania i telekomunikacji). W Centurii zajmowaliśmy się utrzymaniem i rozwojem infrastruktury serwerowej dla sklepów internetowych.
Agencja Strix odpowiada za rozwój aplikacji i jej bezpieczeństwo, wdrażanie nowych wersji i proces CI/CD. Szkielet aplikacji Magento, jak i systemy wspierające hostowane są w usłudze hostingu dedykowanego – udziela go Beyond.pl w Data Center 2. Zespół Data Center dodatkowo administruje siecią oraz oferuje usługi zdalnych rąk.
Weszliśmy do projektu jako przedstawiciel klienta w relacjach software‑hardware. Odpowiadaliśmy za zrealizowanie jego celów biznesowych poprzez zarządzanie wirtualizacją, systemami, konfiguracją usług, DNS, ustaleniem polityk backupowych, wdrażaniu aktualizacji systemowych oraz usługą pierwszej linii wsparcia w trybie 24/7.
W trakcie naszej współpracy wdrożyliśmy także usługę dedykowanego Project Managera ze strony Infrastruktury. Project Manager z założenia jest u nas kimś więcej niż zwykłym opiekunem klienta. Do jego zadań należy:
Na przestrzeni lat wypracowaliśmy efektywne ścieżki komunikacji z każdą ze stron. Jednocześnie zbudowaliśmy bazę wiedzy o projekcie, działając jako pierwsza linia kontaktu. W przypadku incydentów lub prac rozwojowych (czat, telekonferencje, system zgłoszeniowy) odpowiednio delegowaliśmy zadania.
Castorama, jak wszyscy wielcy gracze w branży Home Improvement, większość przychodu generuje ze sklepów stacjonarnych rozsianych na terenie całej Polski. W związku z obostrzeniami wynikającymi z pandemii Covid‑19, podobnie jak wszystkie spółki prowadzące stacjonarną sprzedaż, stanęła przed wyzwaniem związanym z tymczasowym zamknięciem. Od czasu ogłoszenia obostrzeń (czwartek) do czasu ich wprowadzenia (sobota), minęło zaledwie półtora dnia roboczego. Od soboty klienci mogli kupować produkty budowlane w modelu hybrydowym – składając zamówienia wirtualnie (poprzez sklep internetowy lub telefon) i odbierając na miejscu w konkretnym sklepie. Wybrany sklep z sieci Castorama wydawał gotowe paczki ze zrealizowanymi zamówieniami w zachowaniu ścisłego reżimu sanitarnego.
Zarówno ruch organiczny w sklepie internetowym, jak i ten po stronie panelu administratora miał wzrosnąć kilkukrotnie (przebijając nawet liczby osiągane w szczytowych okresach promocyjnych). Oczywiste dla nas było, że sklep internetowy castorama.pl musi do tego czasu być odpowiednio przeskalowany. Czterostronnie zdecydowaliśmy o wykorzystaniu najszybszej i najpewniejszej metody skalowania. W sytuacji, w której się znaleźliśmy postanowiliśmy postawić na ofertę chmury dla Biznesu e24cloud.
Sklep internetowy castorama.pl posiada swoje serwery dedykowane w ramach tego samego centrum danych co chmura dla Biznesu e24cloud. Dzięki temu bez problemu i z minimalnymi opóźnieniami sieciowymi udało się nam bezpiecznie skomunikować sieci prywatne infrastruktury głównej oraz chmury, która miała posłużyć jako dodatkowa moc obliczeniowa.
Pracując w ciągu dnia i po godzinach roboczych udało się przygotować, przetestować i wdrożyć produkcyjnie dodatkowe wirtualne serwery www serwujące treści, serwery bazodanowe, na które kierowane była większość odczytów, oraz serwery dedykowane pod oblegany przez pracowników Castoramy panel administratora Magento w całości do piątku wieczorem.
Okres zamknięcia sklepów stacjonarnych udało się przejść z sukcesem, zachowując 100% dostępności sklepu internetowego mimo obsłużenia rekordowej liczby użytkowników. Sukces wynikał z dużej świadomości klienta, szybkiej decyzji, dobrania odpowiedniego rozwiązania do wyzwania oraz elastycznego i partnerskiego podejścia wszystkich partnerów technologicznych.
Jednym z formalnych wymogów korporacji Kingfisher będącej właścicielem marki Castorama było przygotowanie i wdrożenia Disaster Recovery Plan dla sklepu internetowego. Jest to dokument opisujący plan i procedury gwarantujące ciągłość działania systemu w przypadku katastrofy, czy krytycznej awarii.
Zadanie to świetnie wpasowało się w zakres odpowiedzialności Project Managera pracującego nad projektem e‑commerce castorama.pl ze strony Infrastruktury. Dzięki dobrze udokumentowanej architekturze i rozwiązaniom, jakie są wykorzystywane w tego typu sytuacjach, dokument mógł powstać bardzo szybko. Stworzono również dokładną analizę ryzyko mogących wystąpić w tym projekcie.
Następnie na podstawie wyników analiz mogliśmy zmitygować ryzyko bezpowrotnej utraty danych, wykorzystując oprócz kilku geograficznie oddalonych od siebie centrów danych obecnego dostawcy hostingu dedykowanego, niezależną, nie tylko geograficznie, ale i organizacyjnie chmurę publiczną – Microsoft Azure.
Po skomunikowaniu głównej infrastruktury z infrastrukturą Azure za pomocą bezpiecznego tunelu VPN ustawiliśmy stabilną replikację produkcyjnych baz danych na dużą odległość. To pozwoliło zmniejszyć parametr Recovery Point Objective do poniżej sekundy. To początek w drodze do przygotowania pełnego Distaster Recovery Center w wersji pasywnej, który zaplanowano stworzyć do końca bieżącego roku kalendarzowego. Działanie to odpowiednio zmniejszy też drugi kluczowy parametr – Recovery Time Objective. Projekt ten jest dowodem dużej świadomości biznesowej klienta, ale i odpowiedniego nakierowania na techniczne rozwiązania, pozwalające prawidłowo zabezpieczyć jego biznes.
Sukces dużego projektu e‑commerce castorama.pl, wymagał odpowiedniego zgrania i koordynacji wielu stron i czynników. Kluczowe jest tutaj dobre przełożenie celów biznesowych i wymogów organizacyjnych na konkretne rozwiązania, które muszą być odpowiednio dobrane, wdrożone i udokumentowane. Kiedy po każdej ze stron stoi osoba, która dobrze łączy świat biznesu ze światem technicznym mamy pewność, że podejmowane decyzje są słuszne, pieniądze nie są przepalane, a systemy odpowiednio zabezpieczone. Świadomość i ekspertyza muszą występować jednak po każdej ze stron – klient powinien być otwarty, gotowy do podejmowania szybkich decyzji, a partnerzy proaktywni, wykwalifikowani i grający do jednej bramki.
Dołącz do newslettera. Bądź na bieżąco ze światem e-commerce oraz cyber bezpieczeństwa!
Bezpieczeństwo danych potwierdzone certyfikatem ISO 27001
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |