Support 24/7: +48 61 646 07 77
Strona główna Czy warto zatrudnić admina w firmie?
Czy warto zrekrutować własnego administratora, czy lepiej korzystać z takiej pomocy w formie obsługi zewnętrznej. A może w ogóle taki specjalista – obojętne, czy outsource’owany, czy zatrudniony wewnątrz organizacji – nie jest potrzebny Twojej firmie? Jeśli szukasz najprostszej odpowiedzi na te pytania, to brzmi ona… To zależy.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zacznijmy może od tego, czym taki administrator serwerów się zajmuje. Oprócz tego, co śmiało możemy wywnioskować z nazwy stanowiska, czyli „zarządzaniem serwerami”, administrator zajmie się utrzymaniem i dostosowaniem środowiska do potrzeb Twojej strony, sklepu lub aplikacji, automatyzacją powtarzalnych procesów, a także zapewnieniem bezpieczeństwa Twoim systemom informatycznym. Powinien też zadbać o monitoring i regularne kopie bezpieczeństwa, aby móc zapewnić Twoim serwisom nieprzerwaną dostępność.
Prawda jest taka, że jeśli Twoja obecność w sieci ogranicza się do prostej strony‑wizytówki stojącej na hostingu kupionym w pakiecie wraz z domeną, a jej najbardziej zaawansowaną funkcjonalnością jest formularz kontaktowy, to administrator nie jest Ci jeszcze potrzebny. W tego typu serwisach nie ma nawet dostępu do zaawansowanych funkcjonalności serwerowych, więc pomoc admina jest tu tak zbędna, jak niewykonalna. Oczywiście wraz z rozwojem firmy warto będzie przemyśleć również rozbudowę Twojej strony i, w dalszej perspektywie, przeniesienie jej na serwer dedykowany lub do chmury. Dlatego mimo wszystko zachęcamy Cię do przeczytania artykułu do końca. Na potrzeby tego tekstu załóżmy jednak, że jesteś w sytuacji, w której Twój serwis już wymaga wsparcia profesjonalisty. Czy warto w takim razie zatrudnić go w firmie?
Żeby odpowiedzieć sobie na to pytanie, zacznijmy od kwestii finansów, a więc tego jaki budżet możesz przeznaczyć na wynagrodzenie dla takiego pracownika? Zarobki administratorów nie należą do niskich, a jeśli uda Ci się znaleźć specjalistę, który ceni się znacznie poniżej średniej rynkowej, to prawdopodobnie jest on dopiero na początku drogi i jeszcze wiele nauki przed nim. Za usługi doświadczonego admina zapłacisz od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, co może być dla firmy niemałym wydatkiem. A same koszty zatrudnienia to nie wszystko – administrator musi też przecież stale podnosić umiejętności i dbać o odpowiednie certyfikacje. W końcu zależy Ci, żeby Twoje serwery były w dobrych (i wykwalifikowanych) rękach.
Drugą sprawą, w zasadzie dużo ważniejszą od samych kosztów zatrudnienia, jest zagadnienie dostępności i stałego monitorowania systemów informatycznych. Bo o ile prace serwisowe można z wyprzedzeniem zaplanować między 9 a 17, o tyle płonąca serwerownia nie zaczeka do rana, a brak natychmiastowej reakcji na awarię może kosztować Cię dużo więcej niż kilka niezrealizowanych zamówień. W tym wypadku przydałby się już zespół adminów, ale zatrudnianie całego teamu specjalistów byłoby w tym przypadku nieproporcjonalne do potrzeb. I oczywiście jeszcze bardziej kosztowne.
No dobrze, ale jaką masz alternatywę? Jak możesz zadbać o swoje środowisko serwerowe, jeśli zdecydujesz się nie wciągać administratora na listę płac? Rozwiązaniem tego problemu jest usługa zarządzania serwerami. Można powiedzieć, że to taka subskrypcja na admina, dzięki której nie tylko zaoszczędzisz pieniądze, ale przede wszystkim zapewnisz swoim systemom informatycznym stały monitoring, dostępność i bezpieczeństwo. Dla małych i średnich przedsiębiorstw jest to w zasadzie jedyny dobry sposób na zapewnienie niezbędnej opieki informatycznej. Ale być może zaskoczy Cię informacja, że nawet większe korporacje, które z finansowego punktu widzenia mogą sobie pozwolić na utrzymanie teamu adminów in‑house, nie tak znowu rzadko wybierają zewnętrzną obsługę serwerów.
Jakie są zalety korzystania z usługi administracji serwerami? Po pierwsze, korzystasz z wiedzy i doświadczenia całego zespołu administratorów, którzy na bieżąco podnoszą umiejętności i zdobywają odpowiednie certyfikacje. Nie bez znaczenie jest też to, że każdy z nich pracował przy różnych typach projektów i specjalizuje się w różnych aspektach tej, dość rozległej przecież, dziedziny. Mówiąc wprost, naprawdę ciężko ich czymś zaskoczyć. Po drugie, w przypadku zespołu adminów możliwe jest zaplanowanie zmian nocnych, weekendowych i świątecznych. Oznacza to, że Twoje serwery są monitorowane w czasie rzeczywistym 24/7/365, a w razie awarii nasz specjalista zajmie się problemem w przeciągu 15 minut (wśród innych dostawców usługi możesz znaleźć różne gwarantowane czasy reakcji, ale zwykle nie przekraczają one 2 godzin). Po trzecie, wykupując usługę zarządzania serwerami masz możliwość skorzystania z wielu opcji dodatkowych, takich jak utrzymywanie serwerów lustrzanych (rozwiązania typu RAID) lub wykonywanie automatycznych snapshot’ów z systemem plików.
Odpowiadając na tytułowe pytanie możemy powiedzieć tylko jedno: zatrudnianie własnego administratora jest dla większości firm rozwiązaniem mało opłacalnym i, co gorsza, mało wydajnym ze względu na ograniczoną dostępność pojedynczego pracownika. Pracownik wszak potrzebuje nie tylko snu, ale również urlopu. Może też po prostu odejść z pracy i zostawić Cię tym samym w niezłych tarapatach.
Decydując się na współpracę z Centurią otrzymujesz pewność, że nad Twoimi serwerami ktoś stale czuwa. Mało tego, nasi administratorzy rozpoczynając współpracę z Twoją firmą przeprowadzą audyt rozwiązań, z których aktualnie korzystasz, i jeśli nie są one optymalne dla Twoich potrzeb, zaproponują ich dostosowanie. Przygotują też Twoje serwery na okresy wzmożonego ruchu, takie jak Black Friday, a ponadto zapewnią im najwyższe standardy bezpieczeństwa. I wszystko to przez okrągły rok – 24/7/365.
Dołącz do newslettera. Bądź na bieżąco ze światem e-commerce oraz cyber bezpieczeństwa!
Bezpieczeństwo danych potwierdzone certyfikatem ISO 27001
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |