/ Artykuły

Infrastruktura IT dla e‑commerce – poznaj bliżej Cloud i Hybrid Cloud

Z artykułu dowiesz się: 

  • jakie są możliwości środowisk e-commerce mających za zadanie sprawnie działać na szeroką skalę
  • jakie możliwości oferuje chmura hybrydowa 
  • jaką optymalizacją wydajności, poziomem dostępności i skalowania oraz  kosztami charakteryzują się poszczególne rozwiązania e-commerce

W obecnych czasach, gdzie biznesy z rozmaitych branż we wzmożonym tempie poddawane są digitalizacji, szczególnie ważnym elementem sukcesu staje się dobrze przygotowany i sprawnie działający sklep internetowy.

Brak profesjonalnie przygotowanej witryny internetowej to dziś słabość biznesu… Niedziałająca witryna oznacza utracony dochód liczony nierzadko w setkach tysięcy, a czasem nawet w milionach. Drobny błąd w strukturze witryny e‑sklepu może być powodem utraty niejednego potencjalnego klienta w ciągu paru sekund.   

Dlatego tak ważną decyzją o charakterze biznesowym, staje się odpowiedni dobór wysokiej jakości infrastruktury informatycznej dla e‑commerce. To ona może dać nam gwarancję pełnej dostępności świadczonych usług, przy jednoczesnym ponoszeniu racjonalnych kosztów.

Działając bez ryzyka długoterminowego zamykania się na klientów i zagrożenia utraty płynności finansowej, nie tylko śpisz spokojniej, ale również prężniej rozwijasz swój e‑biznes.   

Z niniejszego artykułu dowiesz się, jakie są możliwości środowisk e‑commerce, które mają zadanie sprawnie działać na szeroką skalę. Poznasz również rozwiązanie w postaci chmury hybrydowej, odpowiadającej na potrzeby nowoczesnego biznesu.

Przygotowaliśmy ten poradnik z myślą o pracy managerów odpowiedzialnych za sprawne działanie sklepów internetowych, by pomóc im w wyborze właściwych i skutecznych rozwiązań, które będą wspierały rozwój e‑biznesu.  

Rodzaje nowoczesnej infrastruktury IT wspierającej e‑biznes  

Szukając rozwiązań e‑commerce szytych na miarę potrzeb i specyfiki Twojej działalności bardzo szybko zorientujesz się, że na rynku masz dostęp do różnych możliwości.

Podejście, które zakłada idealny wybór TYLKO JEDNEGO z nich, może prowadzić niestety do różnych problemów…

Co powinieneś w takim razie wiedzieć o infrastrukturach dla e‑commerce, by wybrać i połączyć tylko te najlepsze rozwiązania? 

Poniżej znajdziesz dokładne omówienie możliwości środowisk e‑commerce, które mają zadanie sprawnie działać na szeroką skalę.

Jako przykład przyjmijmy rozwiązania dla e‑biznesów, które rocznie przynoszą ponad 5 mln obrotu bądź tworzą środowiska wysoce customizowane (np. z powodu nietypowego compliance lub dostosowanych wymagań funkcjonalnych). 

W tego typu przypadkach do wyboru mamy od 3 do 4 rodzajów usług. Wśród nich znajdują się: 

  • Hosting dedykowany
  • Private Cloud – Infrastructure as a Service (IaaS)
  • Public Cloud – Infrastructure as a Service (IaaS)  
  • Cloud Native (public)

Każde z wyżej wymienionych rozwiązań charakteryzuje się odmienną optymalizacją wydajności, poziomem dostępności, skalowania, czy kosztami.   

Infrastruktura dla e‑sklepu: hosting dedykowany 

Hosting dedykowany to usługa, która polega na wynajęciu fizycznej infrastruktury fizycznej (tj. serwerów i łączności sieciowej) od wybranego dostawcy. 

Często myli się go z usługą serwerów w formie on‑premise.

Różnica jest tutaj fundamentalna! W rozwiązaniach on‑premise spada na nas (klientów) konieczność utrzymanie całej serwerowni. Natomiast w przypadku serwera dedykowanego otrzymujemy w pełni działającą infrastrukturę.   

 

Optymalizacja wydajności hostingu dedykowanego

Nie bez powodu to właśnie hosting dedykowany jest najbardziej popularnym i bardzo dobrze udokumentowanym rozwiązaniem.

Jego popularność pozwala łatwo znaleźć zespół, który będzie w stanie utrzymywać wypracowane rozwiązania e‑commerce.   

Wybierając hosting dedykowany, mamy pełną kontrolę nad konfiguracją sprzętową (chodzi m.in. o ilość i częstotliwość pamięci RAM, model, ilość i moc procesora, wydajność dysków).

Daje nam to możliwość optymalizacji prędkości działania serwisu. Warto tutaj pamiętać, by w zależności od sytuacji (raz na 2‑3 lata) przeprowadzać aktualizację zasobów sprzętowych. W ten sposób zadbamy o to, aby pracować na najwydajniejszym z wszystkich możliwych rozwiązań.  

Z drugiej strony należy zwrócić uwagę, że sama możliwość dokonywania upgrade serwera jest niewystarczająca.

Wymagane są kompetencje pozwalające na przeprowadzenie migracji starych zasobów serwerowych na nowsze zasoby serwerowe. Dlatego bezcenne jest doświadczenie dostawcy w rekomendacji najbardziej pasujących komponentów sprzętowych.  

Jedną z głównych wad hostingu dedykowanego jest częste stosowanie przez dostawców „marketingowych parametrów sprzętowych” oraz sprytnie ukryte limity.

Przykładem jest tutaj m.in. serwer z łączem internetowym 1 Gbps, który ma ograniczoną liczbę sesji TCP/IP lub ograniczony transfer do ważnych dostawców telekomunikacyjnych. Usługi tego rodzaju kosztują często kilkaset złotych miesięcznie. Dodatkowo nie ma najmniejszej szansy na to, by zapewnić łączność tej skali do przodujących dostawców Internetu.  

 

Skalowanie hostingu dedykowanego 

Skalowanie w przypadku hostingu dedykowanego jest bardzo trudne.

Wymaga wcześniejszego przygotowania, które najlepiej funkcjonuje, kiedy dział marketingu po stronie klienta synchronizuje swoje działania z działem IT po stronie hostingodawcy.

Wysoka dostępność rozwiązania w postaci hostingu dedykowanego obejmująca jego odporność na awarie, wymaga też sporego zaangażowania samego zespołu IT.  Mimo że tak naprawdę kwestia funkcjonowania sprawnie działającego zespołu supportowego  jest kluczowym elementem w każdym e‑biznesie, to w tym przypadku inżynierowie będą mieli najwięcej do pracy.

Na szczęście zdecydowanie łatwiej jest znaleźć kompetentnych SysOps‑ów (z ang. System Operator) niż osoby znające dogłębnie technologie Cloud.  

 

Koszty hostingu dedykowanego 

Dodatkowo warto wiedzieć, że dla projektów o przewidywalnym obciążeniu (praktycznie niezależnie od skali) hosting dedykowany cechuje się najniższym łącznym kosztem utrzymania (TCO), nawet w porównaniu do długoterminowych kontraktów w Cloud.   

Mamy doświadczenie w pracy ze wszystkimi najważniejszymi dostawcami Cloud (AWS, GCP, Azure).

Sprawdź jedną z naszych usług.

Cloud hosting

Infrastruktura IaaS  dla e‑commerce

Infrastructure as a Service jest to model świadczenia usługi, w którym otrzymujemy panel do zarządzania w pełni zwirtualizowaną infrastrukturą. 

Konfiguracja usług odbywa się w bardzo podobny sposób jak w przypadku wcześniej opisanego hostingu dedykowanego.   

Najważniejszą zaletą tego rozwiązania dla e‑commerce jest przede wszystkim oszczędność czasu potrzebnego do jego uruchomienia.

W przypadku Iaas to administrator otrzymuje gotowe do użytku zwirtualizowane zasoby, dzięki czemu konfiguracja parametrów fizycznych jest znacznie szybsza, co daje możliwość przyłożenia większej uwagi do samej konfiguracji usług.   

 

Optymalizacja wydajności IaaS

Należy wiedzieć, że właśnie ten model świadczenia usług występuje powszechnie w dwóch wariantach – privatepublic.

Optymalizacja jego wydajności jest możliwa w obu tych wariantach. W private mamy pełny wpływ na dobór sprzętowy serwerów, dzięki czemu możemy osiągnąć najlepsze parametry wydajnościowe.

Natomiast w modelu public możemy wybierać z dostępnych komponentów, ale większy nacisk musimy położyć na software’ową optymalizację (np. przez zmianę architektury na horyzontalne skalowanie).    

 

Skalowanie IaaS

Porównanie skalowania obu tych modeli przemawia na korzyść modelu public. Występuje tu prawie nieograniczona możliwość dodawania zasobów.

Musimy jednak pamiętać, że ten „flagowy argument” wszystkich dostawców często nie jest poparty faktami…

Skalowanie to nie tylko dokupienie infrastruktury, a przede wszystkim odpowiednia konfiguracja i przygotowanie oprogramowania.

Bezcenne w tym przypadku jest posiadanie zespołu DevOps i opracowanie właściwego modelu CI/CD. 

Wielokrotnie widzieliśmy sytuację, w której dokładane zasoby nie rozwiązywały żadnego problemu, a wręcz przeciwnie – wiara w nieograniczone możliwości chmur, prowadziła do dużego rozczarowania…  

Warto zauważyć, że zapewnienie wysokiej dostępności jest na podobnym poziomie w obu rozwiązaniach. Pomimo, że w modelu public mamy łatwiejszą możliwość rozłożenia usług do różnych stref geograficznych i uniezależnienie się od awarii jednego regionu dostawcy.   

 

Koszty IaaS

Ważną informacją jest to, że TCO w tych modelach nie jest proste do wskazania. 

IaaS Private Cloud jest zazwyczaj rozliczany w podobnej formie do serwera dedykowanego, powiększany pozostaje jedynie o opłaty za licencje (np. Azure Stack, AWS Outposts, VMWare vSphere).

Ponadto w przypadku infrastruktury dedykowanej pod e‑commerce, która w większości przypadków jest uruchomiona na monolitycznych frameworkach, opłaty te często nie uzasadniają uzyskanych benefitów.  

 

Dwa modele rozliczeniowe w IaaS Public Cloud

Korzystając z infrastruktury opartej o rozwiązanie IaaS Public Cloud, mamy do wyboru dwa modele, według których określana będzie płatność.

Pierwszy to model określany jako pay as you go. Pozwala on zapłacić za wykorzystany czas (zazwyczaj w kwantach 1 h). Drugi z modeli rozliczeniowych jest oparty o długoterminowość, co oznacza, że dostawcy public oferując obecnie umowy 1‑3 lat).   

Pewne jest, że rozwiązanie Public Cloud wymaga na pewno dużo większej wiedzy i uwagi w planowaniu finansowania.

Kontrakty długoterminowe pozwalają na utrzymanie rozsądnego kosztu infrastruktury, ale przypadkowe pozostawienie na miesiąc serwera rozliczanego w formie godzinowej może podnieść koszt kilkukrotnie i zniwelować potencjalne zyski korzystania z chmury. 

Cloud łatwo też zostawić zachowane serwery/usługi tymczasowe, które nie są wysokim kosztem, ale zsumowane, mogą istotnie wpływać na jego wysokość.     

W naszej ocenie, IaaS Public Cloud nie jest rozwiązaniem, które jest nastawione na to, by być tanie. Jego wartość płynie głównie z technologii, która daje większą łatwość zarządzania i zwinność organizacji. Jest to szczególnie zauważalne w kilkudziesięcioosobowych zespołach programistycznych.   

 

Private Cloud – zalety:

  • przydzielenie dedykowanych zasobów fizycznych do projektu klienta na wyłączność
  • odpowiedzialność za utrzymanie serwerów fizycznych i systemu wirtualizacji przez zespół utrzymania – mamy na nią wpływ samodzielnie
  • gwarancja bezpieczeństwa dla wrażliwych danych
  • możliwość podmiany i optymalizacji wydajności, pojedynczych kluczowych komponentów (np. 200 tys. IOPS, maksymalizacja single‑core)

Private Cloud – wady:

  • dużo droższy w małych projektach

 

Public Cloud – zalety:

  • tańszy w małych projektach
  • możliwość skorzystania z technologii cloud native
  • elastyczność dodawania i usuwania maszyn oraz zasobów
  • duże pole do automatyzacji
  • możliwość wyboru modelu finansowania infrastruktury

Public Cloud – wady:

  • przydzielanie współdzielonych zasobów fizycznych do projektu klienta
  • odpowiedzialność za utrzymanie serwerów fizycznych i systemu wirtualizacji przez zespół utrzymania – tracimy dostęp do informacji na temat fizycznego serwera i sieci, na których są uruchomione nasze usługi
  • ryzyko nieświadomego poniesienia dodatkowych kosztów
  • potrzebne specyficzne kompetencje zespołu IT, które są trudno dostępne

Infrastruktura Cloud Native  

Najwięcej możliwości w modelu public daje Cloud Native. 

Jest to sposób tworzenia rozwiązań w oparciu o funkcje udostępnione przez dostawcę Cloud. Zapominamy tutaj o zarządzaniu serwerami (tzn. nie mamy już maszyn wirtualnych, skupiamy się tylko na zarządzaniu konfiguracją usług).  

Istnieje jednak bariera wejścia – architektura Twojego e‑commerce powinna być we właściwy sposób przygotowana, aplikacja powinna być oparta o mikroserwisy.

W teorii brzmi to dość prosto, ale w praktyce mikroserwisy są całkowicie nowym podejściem do tworzenia oprogramowania i wymagają całkowitej przebudowy architektury.

Fakt ten bardzo często praktycznie uniemożliwia zastosowanie powszechnie znanych frameworków. Największą trudnością jest wdrożenie tego rozwiązania. Pochłania ono sporo zasobów czasowych i programistyczny. To ryzyko powoduje, że niewiele firm podjęło się dotychczas tego wyzwania…   

 

Optymalizacja wydajności Cloud Native

Niewątpliwą zaletą Cloud Native jest mimo wszystko możliwość uzyskania wysokiej wydajności. W efekcie przekłada się to na sprawnie działający serwis internetowy.

Dzieje się tak na skutek m.in. wykorzystania natywnych usług (np. Amazon RDS) oraz „rozbicie” aplikacji na mikrousługi zajmujące się realizowaniem możliwie jak najmniejszego zadania.

W ten sposób przetwarzana jest niewielka ilość kodu i w efekcie możemy cieszyć się z działającego szybciej serwisu.  Podział aplikacji na mikroserwisy zmniejsza również ryzyko awarii całej aplikacji w przypadku awarii jednego elementu systemu.   

Należy jednak cały czas mieć tutaj na uwadze, że proces wdrożenia aplikacji opartej na mikroserwisach jest bardzo skomplikowany i czasochłonny. Wymaga wysokiego poziomu kompetencji wśród zespołu deweloperów oraz wiedzy z zakresu devops.   

 

Skalowanie Cloud Native

Z punktu widzenia managerskiego otrzymujemy łatwość skalowania zasobów, przeznaczamy mniejszą ilość czasu wymaganą do utrzymania rozwiązania oraz w teorii wyższe SLA. Otrzymujemy też bardzo fajną, nową technologię i zyskujemy więcej wykonawców zainteresowanych projektem.  

 

Koszty infrastruktury Cloud Native

Niestety koszty rozwiązania są wysokie.

Trudno też jest znaleźć bardzo dobrych wykonawców w tym zakresie (pamiętaj, że duże zainteresowanie wykonawców wcale nie oznacza jakości).   

W naszej ocenie Cloud Native słabiej sprawdza się (lub jest wręcz niemożliwe) w przypadku wdrażania monolitycznych rozwiązań, takich jak: Magento, Shopware, Prestashop, etc.

Powinno jednak dobrze się spisać przy tworzeniu większych projektów w branży w postaci dedykowanych rozwiązań (o ile wiemy, np. Allegro i OLX wykorzystują to podejście w części swojej infrastruktury).   

Rozwiązanie Cloud Native ma też jedną dużą wadę biznesową – vendor lock,( tj. mocne przywiązanie się do dostawcy chmury). Konieczność stworzenia dedykowanego rozwiązania programistycznego, jak i dostosowanie pozostałych elementów projektów (poświadczenia/autoryzacje, zarządzanie dostępami itp.) sprawiają, że migracja tego rozwiązania od jednego do innego dostawcy jest dużym wyzwaniem. Jednocześnie koszt i ryzyko niepowodzenia są tutaj wysokie.   

 

 IaaS Cloud – zalety: 

  • nowoczesna technologia, która daje łatwość zarządzania i zwinność organizacji
  •  łatwy sposób konfiguracji usług
  • oszczędność czasu potrzebnego do uruchomienia, administrator otrzymuje gotowe do użytku zwirtualizowane zasoby
  • możliwa optymalizacja wydajności

IaaS Cloud – wady:

  • drogie rozwiązanie

 

Cloud Native – zalety: 

  • dobrze sprawdza się przy wdrażaniu dużych projektów
  •  łatwe skalowanie zasobów i oszczędność czasu
  • nowoczesna technologia
  • możliwość uzyskania wysokiej wydajności

Cloud Nativ – wady:

  • spore koszty utrzymania
  • trudno znaleźć dobrych wykonawców
  • duże przywiązanie do dostawcy chmury
  • konieczność tworzenia dedykowanego rozwiązania programistycznego
  • słabiej sprawdza się przy małych projektach
  • uniemożliwia zastosowanie powszechnie znanych frameworków

DARMOWY EBOOK „JAK WYGRAĆ BLACK FRIDAY?”

100-stronicowy poradnik od 24 ekspertów IT i e-commerce

POBIERZ TERAZ

Podsumowanie   

W artykule dokonaliśmy przeglądu rozwiązań chmurowych aktualnie dostępnych na rynku. Opisaliśmy główne cechy techniczne każdego z rozwiązań dla e‑commerce, które faktycznie przekładają się na tak ważne dla Ciebie aspekty biznesowe. 

W drugiej części tego artykułu poznasz model rozwiązań hybrydowych. Zajrzyj na naszego bloga już za tydzień! Będzie tutaj czekał na Ciebie kolejny artykuł pełen praktycznych wskazówek i wiedzy niezbędnej do wykonywania codziennej pracy. Do odczytania!   

grzegorz-dajewski

O autorze

Grzegorz Dajewski

Customer Project Manager, Centuria S.A.

O autorze

Maciej Kalkowski

CEO, Centuria S.A.

Zobacz także

Zobacz więcej